Social Media Advertising 2BeFresh

Nieuwsbrief maken? Geen probleem met deze handige tips!

28 juni 2021
nieuwsbrief tips 2BeFresh

Stef Lindeman

Marketeer


Artikel delen

Het oudste online communicatiekanaal is e-mail. Echter maakt dat het nog geen onbelangrijk marketingmiddel. Een van je krachtigste marketingtools is namelijk jouw nieuwsbrief, omdat dit een contactmoment is met je doelgroep. Steeds meer mensen bestellen online en wordt het belang van e-mailmarketing dus steeds groter. Het is daarom belangrijk om te zorgen dat je opvalt tussen alle andere nieuwsbrieven die mensen in hun mailbox ontvangen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw e-mail niet ongelezen in de prullenbak beland? Na het lezen van deze tips weet je precies waar je mee aan de slag kunt!

Wat is het doel van de nieuwsbrief?

Het is belangrijk om eerst je doel te bepalen. Wil je de consument informeren, jouw producten of diensten promoten, aanzetten tot aankoop of content onder de aandacht brengen? Om te zorgen dat de ontvanger je mail opent en deze gaat lezen, zijn er een aantal belangrijke aspecten. Dat zijn onder andere de afzender, de onderwerpregel en de preview. Deze elementen zorgen ervoor dat jouw boodschap je doelgroep bereikt. Als dit niet aantrekkelijk is voor de consument, kun je nog zo’n goede of creatieve mailing hebben gemaakt, maar die zal de ontvanger niet openen wanneer de genoemde aspecten niet interessant genoeg zijn.

De onderwerpregel

Het eerste wat de ontvanger van je mail te zien krijgt, is de onderwerpregel. Zorg er dan ook voor dat deze direct de aandacht trekt. Wanneer de titel niet interessant is voor de ontvanger, zal hij de mail ook niet openen. Om de lezer nieuwsgierig te maken, kun je bijvoorbeeld een vraag stellen of een persoonlijke onderwerpregel gebruiken. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat de titel duidelijk aangeeft waar de mail over gaat.

nieuwsbrief

Personaliseer je nieuwsbrief

Je ziet het steeds vaker: een gepersonaliseerde nieuwsbrief. Door je nieuwsbrief te personaliseren voelt de lezer zich veel sneller aangetrokken, de mail is immers specifiek voor hem geschreven. ???? Bijkomend positief gevolg: de mail wordt sneller geopend. Je kunt dit al toepassen in de onderwerpregel, aangezien dit het eerste is wat de ontvanger ziet. Ook kun je inspelen op de woonplaats, verjaardag en behoeftes van de ontvanger.

Maak gebruik van een call to action

Een call to action toevoegen kan ook interessant zijn voor de lezer. Echter zijn de standaard buttons als ‘lees meer’ al vaak gebruikt en niet erg uitnodigend meer. Gebruik verschillende call to actions bij verschillende mails die je stuurt. Op deze manier blijft het interessant voor de ontvanger en zullen zij sneller doorklikken.

Voeg video’s toe

Video’s of andere beelden in je mail trekken veel aandacht. Zorg dat de afbeeldingen passend en origineel zijn. Ga voor een afbeelding die laat zien hoe een product gebruikt wordt of hoe een dienst in zijn werking gaat in plaats van een standaard afbeelding van het product. Dit geeft een veel duidelijker en interessanter beeld.

nieuwsbrief maken

Pimp je lay-out

Niet alleen de inhoud, maar ook de lay-out van je nieuwsbrief trekt lezers aan! Daarbij is een goede en logische opbouw essentieel. Ontwerpkeuzes kunnen een nieuwsbrief maken of breken. Wanneer je de aandacht van de ontvanger hebt getrokken met een pakkende onderwerpregel, is het ontwerp het eerstvolgende wat hij ziet. Zorg ervoor dat je het ontwerp uitnodigend en aantrekkelijk maakt. Maak bijvoorbeeld gebruik van kleuren en maak de nieuwsbrief scanbaar door gebruik te maken van subkoppen en alinea’s kort te houden.

Is jouw nieuwsbrief al mobielvriendelijk?

Tegenwoordig zitten we allemaal op onze mobiel. In de trein, op het toilet of in een restaurant. Het is daarom uiterst belangrijk dat jouw nieuwsbrief mobile proof is. Je kunt hier eenvoudig voor zorgen door een mailbeheersysteem te gebruiken dat automatisch een mobielvriendelijke versie van de nieuwsbrief maakt.

AVG-wet

Vele mensen kennen de AVG-wet al, maar het is ook een wet die snel vergeten wordt. Het is niet de bedoeling dat je zomaar iedereen uit je klantenbestand gaat mailen. De nieuwsbrief mag alleen verstuurd worden als er aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • De ontvanger van de mail is een bestaande klant;
  • De ontvanger is aangeboden om kosteloos en op eenvoudige wijze uit te kunnen schrijven voor de nieuwsbrief;
  • De klant heeft er geen gebruik van gemaakt om zich uit te schrijven voor de nieuwsbrief;
  • De mail heeft betrekking op gelijksoortige diensten of producten die de ontvanger eerder heeft gekocht.

Let dus goed op of er voldaan wordt aan deze voorwaarden!

tijdstip nieuwsbrief

Tijdstip voor verzending

Een aantal studies hebben aangegeven wanneer je het beste een nieuwsbrief kunt versturen. Deze studies komen niet allemaal overeen. De meeste geven aan dat dinsdagen en donderdagen de beste dagen zijn om je nieuwsbrief te versturen. Het is niet helemaal duidelijk wat nu precies de beste tijd is om de mail de deur uit te sturen. Echter is het logisch dat de meeste mensen hun mail aan het begin en aan het einde van de dag checken. Onthoudt wel dat mensen ‘s ochtends haast hebben en daardoor niet uitgebreid hun mail gaan lezen. Wat kun je nu het beste doen? Zoals al eerder aangegeven is het verstandig om te analyseren wanneer en hoe laat de meeste mensen jouw nieuwsbrief openen. Wanneer je deze gegevens hebt verzameld, kun je hierop inspelen. Deze gegevens zijn het meest relevant voor jouw nieuwsbrief en dus ook voor het beste tijdstip om deze te versturen.

Analyseren, analyseren en analyseren…

Als je nieuwsbrief na het toepassen van bovenstaande tips dan uiteindelijk de deur uit is, wordt het tijd om te analyseren hoeveel mensen jouw mail daadwerkelijk openen. Met deze gegevens kun je de volgende nieuwsbrief verder optimaliseren. Denk hierbij aan het tijdstip en de dag dat je mail het meest wordt geopend.

Nog meer tips?

Met deze tips kun je aan de slag met het optimaliseren van jouw nieuwsbrief. Kun je voor je gevoel toch nog een beetje extra hulp gebruiken? Geen punt, het team van 2BeFresh staat voor je klaar! Mail naar hallo@2befresh.nl of bel 085-1300643 en we kijken graag wat we voor jou kunnen betekenen.

Stef Lindeman van 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Kom in contact met onze altijd scherpe Stef. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...