Social Media Advertising 2BeFresh

Online inspiratie voor jouw bedrijf

18 februari 2020
Online inspiratie

Wouter Post

Marketeer


Artikel delen

Waarschijnlijk lopen jouw plannen en dromen voor het nieuwe jaar al wel op rolletjes, maar heb je ook gekeken naar de online mogelijkheden? Ik kan niet in jouw hoofd kijken maar wel inspireren en meedenken met leuke trends, ideeën en ontwikkelingen. In onderstaande blog een paar van dit soort items op een rijtje.

Community Building

Community building betekent letterlijk: het bouwen van een gemeenschap. Zo’n gemeenschap bestaat uit mensen met dezelfde interesses of passie. Waarom zou jij zo’n gemeenschap opbouwen?

Om te beginnen, waarschijnlijk heb je bewust of onbewust al een gemeenschap opgebouwd door een Facebook- of LinkedIn bedrijfspagina aan te maken. Je hebt dan waarschijnlijk ook volgers en fans die interesse hebben in jouw bedrijf, organisatie of merk dus is er al een community. Als je vervolgens netjes consequent je community voorziet van relevante content creëer je betrokkenheid bij je bedrijf en bestaat de kans dat je community groeit, maar wat heb je daar aan?

Wat kan community building voor jou betekenen?

Sommige voorbeelden liggen voor de hand. Bijvoorbeeld: jouw Facebookpagina heeft 1000 volgers en je maakt 1 post met een afbeelding van een nieuw product met de tekst NIEUW! Vanaf nu verkrijgbaar! Met een klein beetje moeite ziet jouw community dat jij een waanzinnig nieuw product verkoopt. Het mooie hiervan is dat dit enkel potentiële klanten zijn, zij hebben al interesse in jouw producten omdat ze tenslotte uit jouw eigen community komen.

Tip: bouw aan je eigen gemeenschap en ontdek wat dit voor jou kan betekenen. Beperk jezelf niet tot traditionele middelen en probeer ook eens iets nieuws! Zo weten wij dat sommige ondernemers ook scoren met het gebruik van WhatsApp groepen met exclusieve toegang 😉

Story telling voor jouw merk/bedrijf

Ik weet ook wel dat niet iedereen een goede verhalenverteller is, maar het is zeker een aanrader om jouw eigen verhaal vorm en kleur te geven. Zie jouw bedrijf of merk als een videoserie op Videoland of Netflix. Deze hebben een hoge attentie waarde en mensen blijven kijken omdat het boeit. Hak je verhaal in stukjes en maak het spannend en leuk om naar te kijken, lezen of luisteren. Hoe groot je bedrijf of merk ook is, story telling kan het verschil maken! Gebruik bijvoorbeeld de rijke historie van je bedrijf of vertel meer over je werknemers of opdrachtgevers en verpak dit goed. Ook dit draagt bij aan jouw eigen gemeenschap en kun je prima inzetten via Social met als laatste tip; houd het menselijk 😉

Neem een uitstap van B2C & B2B naar H2H

Sommige marketinggoeroes beweren dat B2B en B2C niet meer bestaat en is vervangen voor Human to Human. Zover wil ik niet gaan met mijn denkwijze en daarnaast vind ik mijzelf geen goeroe 🙂 Maar de kern van het concept spreekt mij wel aan en vind ik persoonlijk prima passen bij het hedendaagse marketingplaatje. Onderscheidend verkopen met de focus op menselijkheid, klikt goed toch? Maar hoe, wie, wat nu verder? Kort gezegd zijn consumenten en bedrijven klaar en moe van gladde praatjes en zijn daarnaast nog eens goed geïnformeerd. Houd je verhaal/marketing dus écht, transparant en menselijk. De producten, merken en bedrijven met een gezicht zullen het goed en zelfs beter doen!

Customer Experience & Self-service

Waarom IKEA in het begin niet helemaal wilde slagen in de VS? Amerikanen houden van service en gaan niet zelf een kastje in elkaar zetten. Waarom ik dit zeg? Pas jouw service-niveau en klantervaring aan naar jouw klanten en voorkom de fout die IKEA maakte. Verdiep je in de manier waarop klanten navigeren en bewegen op jouw website of webshop en blijf scherp. Bedenk ook continue hoe je het voor klanten makkelijker en gebruiksvriendelijker kunt maken. Website bezoekers willen alles zoveel als mogelijk zelf doen in zo min mogelijk stappen, houdt de drempels laag! Tip: vraag eens mensen om je heen of van buitenaf kritisch door je online omgeving heen te lopen, dit geeft vaak hele slimme inzichten.

Geïnspireerd, maar toch wat extra hulp nodig?

Neem contact met ons op! E-mail ons via hallo@2befresh.nl of ga naar onze contactpagina voor meer mogelijkheden.

Wouter Post van Internetbureau 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Kom in contact met onze altijd vrolijke Wouter. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...