Social Media Advertising 2BeFresh

10 x Creatief online tijdens crisis

20 april 2020
10x creatief online tijdens crisis

Stef Lindeman

Marketeer


Artikel delen

Lege winkelstraten, lege restaurants, lege stranden en lege parken. De afgelopen weken is ons straatbeeld compleet veranderd, ons leven ligt stil. Veel lokale ondernemers moeten noodgedwongen hun winkel sluiten of hun werk stil leggen. Hierdoor worden ze hard geraakt door de Coronacrisis. We leven in een onzekere tijd, maar ook deze tijd biedt kansen!

Corona crisis zorgt voor creatieve oplossingen

Mensen zijn tijdens deze crisis steeds meer online. Je ziet ook vast om je heen dat veel ondernemers hun producten en diensten online aanbieden. Bezorgers maken overuren om alle bestellingen te kunnen bezorgen en het internet staat vol met producten en diensten. De online wereld biedt veel mogelijkheden aan ondernemers, waardoor je tóch kunt blijven ondernemen.

Hier 10 voorbeelden van creatief online ondernemen

1. Bied je producten online aan

De fysieke winkels worden door de crisis minder bezocht of zijn gesloten. Mensen proberen zoveel mogelijk uit de buurt te blijven van anderen door de winkels te vermijden. En terecht ook, als je ergens niet heen hoeft ga dan vooral niet. Dit zorgt er helaas wel voor dat je veel minder klanten hebt in je fysieke winkel(s). Daarom is dit dé tijd om een webshop te starten! Op deze manier kun je jouw producten toch verkopen zonder dat klanten daarvoor de deur uit moeten.

2. Maak gebruik van social media

Mocht je nog geen gebruikmaken van social media, dan is dit hét moment om daarmee te beginnen. Dit is essentieel om als lokale ondernemer met je klanten te kunnen communiceren. Daarnaast kun je via social media je producten aanbieden. Zoals deze locale ondernemer in IJsselstein die gebruik maakt van social media om haar klanten te bereiken.

Schermafbeelding

3. Gratis verzending van bestellingen

Veel winkels die gesloten zijn maken gebruik van gratis verzending of verlagen de verzendkosten. Dit maakt het voor klanten aantrekkelijker online te bestellen. Klanten zijn ook noodgedwongen om via internet te bestellen en daarom rekenen veel retailers geen kosten voor de verzending van bestellingen.

4. Retourtermijn verlengen

Om klanten tegemoet te komen tijdens deze rare tijden, verlengen verschillende retailers de retourtermijn van producten. Klanten zijn misschien niet altijd in staat om hun producten in deze tijd op tijd te retourneren, omdat ze bijvoorbeeld ziek zijn en in isolatie zitten of omdat retourpunten gesloten zijn.

5. Videomeetings

Digitale communicatiemiddelen worden massaal ingezet tijdens de Coronacrisis. Zo is videobellen niet alleen geschikt om met collega’s het werk te bespreken, je kunt het ook gebruiken voor je klanten. Het is de ideale oplossing om in contact te kunnen zijn met je klanten. Advies gesprekken of consulten kunnen online net als huisbezichtigingen.

6. Tutorials en trainingen online

Help jouw klanten door online tutorials of trainingen te geven. Geef ze bijvoorbeeld uitleg over het gebruik van jouw producten, laat zien hoe je dingen gebruikt en wat je ermee kunt. Daarnaast geven diverste sportscholen hun trainingen online. Dit doen ze doormiddel van het filmen van een workout, of een live les te geven. Het voordeel van live lessen is dat je kunt zien wie er mee doet degene die mee kijken kunnen reacties geven. Dit is niet alleen voor jou, maar ook voor de klant motiverend.

7. Eten online bestellen

Restaurants zullen voorlopig nog wel dicht zijn dus uit eten zit er niet in. Online eten bestellen is het nieuwe uit eten, dus laat je klanten online eten te bestellen. Veel restaurants bezorgen de maaltijden, of bieden de mogelijkheid om af te halen. Voor een van onze klanten, Indiaas restaurant Himalayam, hebben we een pagina aangemaakt op de website zodat klanten online kunnen bestellen.

Schermafbeelding Google

8. Foodbox

Heb je nog voorraad die beperkt houdbaar is? Verkoop foodboxen via je website/webshop/social media en vul deze met recepten en bijbehorende ingrediënten of bijvoorbeeld met dranken die een beperkte houdbaarheidsdatum hebben.

9. Cadeaubonnen en waardebonnen

Om deze crisis een beetje door te komen zijn er ondernemers die cadeaubonnen aanbieden. Klanten kunnen ondernemers helpen door nu iets te kopen dat ze later kunnen besteden. Daarnaast kun je je als horecazaak aanmelden bij helpdehoreca.nl. Op deze website kunnen klanten een waardebon kopen om de horeca te steunen.

Gewoon Gouds Schermafbeelding

10. Live streamen

Festivals zijn afgelast en kroegen zijn gesloten.Daarom zijn er verschillende initiatieven om toch nog iets mee te pakken van de beste muziek en de gezelligheid van het uitgaansleven. Zo zijn er verschillende artiesten die een live set draaien en gaven de Upbeatles een live pubquiz. Normaal gesproken treden zij op in cafés in Utrecht en Nijmegen. Helaas kan dat nu niet meer en daarom kwamen ze met dit initiatief.


Sterkte allemaal tijdens deze heftige tijd!

Toch in de stress? En wil je even je verhaal kwijt? E-mail ons via hallo@2befresh.nl of bel 085-1300643

Stef Lindeman van 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Kom in contact met onze altijd scherpe Stef. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...