Social Media Advertising 2BeFresh

5 tips om meer verkeer naar je website te trekken met Pinterest

5 juli 2022
Pinterest tips

Anne den Hartog

Marketeer


Artikel delen

Elke ondernemer wil graag meer verkeer trekken naar zijn website, de naamsbekendheid verhogen en vooral meer sales genereren. Dat social media daarbij bijna onmisbaar is wist je misschien al, maar wist je ook al dat Pinterest een heel krachtig platform kan zijn om je bedrijf te laten groeien? Als jij Pinterest nog niet gebruikt voor jouw bedrijf  dan is het hoog tijd om dit platform te ontdekken want je kunt er heel veel voordeel uit halen.

Wat is Pinterest?

Alhoewel Pinterest vaak in één adem wordt genoemd met social mediakanalen als Facebook en Instagram is Pinterest eigenlijk helemaal geen social mediakanaal. Je kunt het beter omschrijven als een visuele zoekmachine. Gebruikers gaan op zoek naar inspiratie door gebruik te maken van de zoekbalk op het platform. Daarnaast heeft elke Pinterest gebruiker ook een eigen startpagina waar afbeeldingen worden getoond die aansluiten bij je interesses. Nog een aantal kenmerken van Pinterest op een rijtje:

  • Meer dan 442 miljoen mensen gebruiken Pinterest wereldwijd.
  • 69% van de gebruikers zijn vrouwen.
  • 77% van de actieve Pinterest gebruikers geeft aan dat zij nieuwe producten of merken op Pinterest hebben ontdekt.
  • Maandelijks worden er 2 miljard zoekopdrachten uitgevoerd op Pinterest.

1. Optimaliseer je profiel & borden

Op Pinterest kun je op je eigen profiel borden aanmaken. Op deze borden kun je vervolgens de afbeeldingen die je wilt bewaren opslaan. De borden zijn vooral handig om enig overzicht te behouden in je opgeslagen content en om deze op te delen in verschillende onderwerpen. Misschien ligt het voor de hand om bij het aanmaken van een account een profielafbeelding te kiezen, maar bij Pinterest kun je nog veel meer informatie opgeven. Kies bij het aanmaken van een account voor een zakelijk account (helemaal onderaan zoals te zien in de afbeelding hieronder).

Inlogscherm Pinterest

Met een zakelijk account kun je namelijk meteen interessante informatie toevoegen zoals een website, eventuele winkellocatie en andere social media accounts koppelen. Je kunt al deze informatie toevoegen onder instellingen, waarnaar je automatisch wordt doorverwezen na het aanmaken van een gebruikersnaam en wachtwoord.

In je profiel heb je ook de mogelijkheid om een biografie aan te maken. Schrijf deze biografie met je ideale klant in gedachten. Op welke woorden zouden zij jou zoeken? Verwerk deze woorden in je biografie. Hetzelfde geldt voor het aanmaken van borden. Geef jouw borden geen creatieve zelfbedachte namen, maar kies voor zoektermen die je bezoekers gebruiken. Dus in plaats van ‘2BeFresh tips’ kun je beter kiezen voor ‘marketing tips’. Maak de naam van je bord niet te lang omdat de tekst dan afgebroken wordt. Daarnaast heb je ook per bord de mogelijkheid om een omschrijving in te vullen. Dat doe je door op het potloodje te klikken dat verschijnt wanneer je over het bord heen gaat met je muis. Ook voor de omschrijving geldt dat je hier het beste je zoekwoorden in kunt verwerken. Wanneer er op jouw gebruikte zoekwoorden wordt gezocht komt dan namelijk ook jouw bord tevoorschijn in de zoekresultaten.

2. Je zoekwoordenonderzoek komt ook op Pinterest van pas

Heb jij al een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd voor jouw bedrijf? Als je nu geen idee hebt waar we het over hebben, we leggen het graag even uit. Wanneer een gebruiker op zoek gaat naar een product, informatie of inspiratie gebruiken zij een combinatie van woorden in de zoekmachine. Dat heet een zoekwoord. Een zoekwoord kan dus uit één woord of uit meerdere woorden bestaan. Zoals bijvoorbeeld internetbureau of internetbureau in IJsselstein. Als bedrijf wil je graag gevonden worden op de zoekwoorden die van toepassing zijn op jouw branche. Daarvoor is het nodig om jouw website te optimaliseren, door onder andere te zorgen dat de content op jouw website aansluit bij de zoekwoorden die potentiële klanten gebruiken.

Om te zorgen dat jouw website goed vindbaar wordt kun je onder andere een zoekwoordenonderzoek doen of laten doen. En dit zoekwoordenonderzoek komt dus ook goed van pas op Pinterest, omdat het een visuele zoekmachine is en bezoekers hier ook zoekwoorden gebruiken. Deze zoekwoorden kun je dan ook onder andere verwerken in de omschrijving bij de afbeelding en de titel.

3. Ga voor inspirerende of informatieve content

In de eerste alinea las je al dat 77% van de bezoekers van Pinterest daar een nieuw merk heeft leren kennen. Dat is één van de sterke punten van het kanaal. Doordat de focus vooral op afbeeldingen ligt die inspireren is een merk ondergeschikt. Wanneer jouw voornaamste doel is om te inspireren heb je dus zomaar kans dat je ineens heel veel nieuwe bezoekers naar je website trekt. Ook blijkt dat mensen vooral naar Pinterest komen om dingen te leren op een visuele manier. Denk daarbij aan het delen van een recept of een infographic. Houd hierbij altijd in gedachten wat de bezoeker wil zien en pas daar je content op aan.

Voorbeeld receptpin

4. Voeg Pinterest knoppen toe aan je website

Maak het bezoekers van je website zo makkelijk mogelijk om afbeeldingen op te slaan op Pinterest. Een afbeelding die vanaf jouw website wordt opgeslagen bevat automatisch een link naar de website. De bezoeker kan dan de pagina met informatie die bij de afbeelding hoort altijd makkelijk terugvinden. Je maakt het gebruikers makkelijk door een Pinterest-knop toe te voegen aan je website. Dat kun je doen met behulp van een plugin of met behulp van de Pinterest widget builder.

5. Adverteer op Pinterest

Sinds vorig jaar is het ook mogelijk om te adverteren op Pinterest, iets wat jarenlang niet mogelijk was. Dat is dan ook één van de redenen dat het een stuk goedkoper is om te adverteren op Pinterest dan op bijvoorbeeld Google of Facebook en Instagram. Een groot voordeel, want je kunt een geïnteresseerde groep bereiken voor een lager bedrag. Een paar belangrijke punten voor het adverteren op een rij:

  • Je hebt een bedrijfsprofiel nodig om te kunnen adverteren, want je website moet geclaimd en gekoppeld zijn.
  • Een campagne kan verschillende doelstellingen hebben: merkherkenning, videoweergaven, verkeer of app installatie.
  • Een advertentie kan een standaard pin zijn, app-pin, carrousel of een videopin. Deze laatste trekken meer de aandacht vanwege de bewegende beelden.

Kunnen wij helpen?

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij jouw online vindbaarheid? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op via hallo@2befresh.nl of gebruik ons contactformulier.

Kom in contact met 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Maak een afspraak via onze contactpagina of laat je gegevens achter.