beginnen met bloggen

9 SEO tips voor productcategorie pagina’s

15 september 2023
marketeer aan het werken aan SEO productcategorie pagina's

Daan Schogt

Marketeer


Artikel delen

Hoe zet je SEO productcategorie pagina’s op de juiste manier in voor een betere vindbaarheid? Het geheim van een hoge positie in de Google zoekresultaten begint bij het gebruiken van de juiste zoekwoorden. Het is van groot belang dat je deze zoekwoorden op de juiste manier in je tekst verwerkt, vooral als het gaat om SEO productcategorie pagina’s. In deze blog gaan we dieper in op enkele manieren om je SEO productcategorie pagina’s te verbeteren en zo hoog mogelijk in Google zoekresultaten te verschijnen.

1. Deel je tekst slim op

Een effectieve manier om SEO productcategorie pagina’s te benaderen, is om de tekst in twee stukken op te delen. Het is aan te raden om onder de H1-kop ongeveer 200 woorden toe te voegen en daaronder een stuk tekst met ongeveer 400 woorden. Bovenaan kun je belangrijke zoekwoorden verwerken en de tekst aantrekkelijk maken voor bezoekers. Hierdoor zullen ze sneller naar beneden scrollen en je producten bekijken. 

2. Dikgedrukte woorden 

Het gebruik van dikgedrukte woorden verbetert de leesbaarheid en maakt je pagina gebruiksvriendelijker. Hierdoor zijn bezoekers eerder geneigd om je tekst te lezen en te vinden wat ze zoeken. Hoe gebruiksvriendelijker je website is, hoe beter deze beoordeeld wordt door Google, wat van invloed is op je positie in de zoekresultaten

3. Interne links

Veel websites bevatten geen interne links in het stuk tekst bovenaan de pagina. Interne links kunnen de leeservaring van de bezoeker verbeteren en de aandacht van de bezoeker niet afleiden. Bezoekers kunnen gemakkelijk door producten of pagina’s heen gaan als er gebruikgemaakt wordt van interne links. Bovendien kun je de bezoekers van jouw pagina hiermee eenvoudig naar je populairste pagina’s of producten sturen. 

4. Korte URL’s

Houd de URL’s van je productcategorie pagina’s kort en krachtig. Korte URL’s scoren hoger dan lange URL’s in de Google-zoekresultaten. Wanneer jouw categorie pagina al bestaat en je wilt de URL aanpassen is het belangrijk dat je wel aan Google laat weten dat je een redirect maakt van de lange URL. Het is eigenlijk een soort wegwijzer die laat zien waar de nieuwe inhoud te vinden is. Je verwijst de bezoekers in feite van de lange URL naar de korte URL. Zo kun je de SEO verbeteren en voorkomen dat je alsnog op een positie onderaan in de Google zoekresultaten belandt. 

5. Alt-tekst voor afbeeldingen

Vergeet niet op je productcategorie pagina’s om goede alt-teksten aan je afbeeldingen toe te voegen. Een goede alt-tekst is een duidelijke beschrijving van de afbeelding die aansluit op de inhoud van de pagina. Als je een afbeelding op meerdere pagina’s wilt gebruiken, kun je overwegen om de afbeelding te dupliceren met verschillende alt-teksten. Dit is belangrijk, omdat zoekmachines geen afbeeldingen kunnen lezen. Zoekmachines kunnen wel de alt-tekst lezen en je afbeelding of website op basis daarvan in de zoekresultaten laten zien.

productcategorie pagina's seo

6. Kwalitatieve content

Meer is niet altijd beter, maar kan in sommige gevallen helpen. Streven naar ongeveer 2000 woorden per pagina kan helpen om je hoger te ranken in zoekresultaten. Kwaliteit is echter belangrijker dan kwantiteit. Zorg ervoor dat je content relevant, waardevol en leesbaar is voor je doelgroep. Zo kun je tijd besparen en alsnog gevonden worden in de Google zoekresultaten. 

7. Informatieve introductie 

Begin de tekst bovenaan je pagina met informatie over wat je onderaan dezelfde pagina verkoopt. Heb jij bijvoorbeeld een webshop waar je chocolade verkoopt? Dan kun je wat vertellen over de geschiedenis van chocolade en de verschillende soorten chocolade die je verkoopt. Dit biedt context voordat je bezoekers de producten bekijken. Google ziet dit als het informeren van je klanten, wat je betrouwbaar maakt. Dit resulteert weer in een hogere positie in de Google zoekresultaten. 

8. Goede navigatie en filters

Filtermogelijkheden en overzichtelijke navigatie naast je producten vergroten de gebruiksvriendelijkheid van je website. Als je gemakkelijk kunt vinden wat je zoekt ben je sneller tevreden dan wanneer je hiervoor eindeloos moest scrollen. De gebruiksvriendelijkheid van je website is iets wat zowel bezoekers als Google waarderen. Hierdoor verschijn je sneller tussen de bovenste zoekresultaten in Google. Tijd om zelf eens te kijken hoe gemakkelijk je op jouw website kan vinden wat je zoekt. 

9. Hoge laadsnelheid 

Heb je veel producten op je website staan? Overweeg dan om het aantal producten per pagina naar beneden te brengen. Dit kun je oplossen door meerdere productpagina’s te maken en het aantal weergegeven producten per pagina naar beneden in te stellen. Laadsnelheid wordt gezien als gebruiksvriendelijkheid en dus streng beoordeeld door Google. Wil jij zo hoog mogelijk in Google verschijnen? Houd dan de laadsnelheid van je categoriepagina’s zo hoog mogelijk. 

Wil jij hoog scoren in Google?

Het optimaliseren van categoriepagina’s is een belangrijk onderdeel van goede SEO. Door slim om te gaan met content, interne links, gebruiksvriendelijkheid en zoekwoorden, kun je je positie verbeteren in Google en bezoekers naar je website trekken. Vergeet niet dat SEO een langdurig proces is, waarbij je moet blijven testen en optimaliseren om de beste resultaten te behalen. Wil jij met jouw website hoog scoren in Google, maar kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? 2BeFresh kan je helpen! Neem contact met ons op of bel naar 085-1300643.

Kom in contact met 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Maak een afspraak via onze contactpagina of laat je gegevens achter.

Hé daar!
Beheer je cookies
We zijn een online marketing bureau, dus... We zijn dol op cookies! Ze bieden ons de mogelijkheid om het surfgedrag van gebruikers op onze site te analyseren en zo onze diensten te optimaliseren.
Privacy instellingen
Deze cookies zorgen ervoor dat we onze site kunnen aanpassen op basis van dingen die je eerder bekeken hebt.