Dat online marketing constant aan verandering onderhevig is, is niets nieuws. En met de ontwikkeling omtrent kunstmatige intelligentie staat het wereldwijde web al helemaal op z’n kop. Want het was de afgelopen tijd niet te missen: AI (artificial intelligence) is hot.
Steeds meer bedrijven gebruiken AI-gegenereerde content op hun websites en met name ChatGPT is populair. Maar wat is ChatGPT precies? En is het de hype waard of moeten we er juist voor vrezen?
Wat is AI?
De meeste marketeers zijn inmiddels wel bekend met de term artificial intelligence. Enige toelichting: AI is een verzamelnaam voor applicaties die ingewikkelde taken uitvoeren die voorheen door mensen werden uitgevoerd. Zo kun je een spelletje patience spelen tegen een computer, maar wordt AI ook op andere vlakken veelvuldig ingezet.
Bijvoorbeeld voor het snel genereren van informatie. Doordat de computer snel leert, is informatie veel sneller te vergaren dan wanneer je zelf op zoek moet naar deze informatie.
En wat is dan ChatGPT?
GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer. Je kunt ChatGPT zien als een chatbot die tekstueel antwoord geeft op al je vragen of specifieke opdrachten voor je uitvoert. ChatGPT voorziet je van AI-gegenereerde content en is dan ook ontwikkeld door OpenAI, een bedrijf waar onder meer Microsoft fors in investeert.
Deze bot maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om jou de antwoorden te geven waar je om vraagt. Je kunt hem echt alles vragen; van mogelijke cadeau ideeën tot aan hulp bij je sollicitatie.
Een chatbot als collega
ChatGPT heeft veel invloed op de arbeidsmarkt. Het zal naar verwachting bijdragen aan veranderingen in de manier waarop mensen werken. Bijvoorbeeld voor IT’ers. Zij schrijven moeilijke codes die ervoor zorgen dat een app of programma doet wat het moet doen. Door gebruik te maken van ChatGPT kunnen deze codes sneller geschreven worden.
Maar ook als je bijvoorbeeld videograaf bent kun je gebruikmaken van GPT. Een bedrijfsvideo ontwikkelen op basis van allerlei online bestaande video’s? Laat dat maar aan deze slimme chatbot over. Deze video’s worden dan ook nog eens aangepast dat ze alsnog uniek zijn.
Voordelen
Het gebruik van ChatGPT heeft een aantal voordelen voor marketeers:
- Het is efficiënt en schaalbaar. Wanneer je veel content ontwikkelt, is het efficiënt gebruiken van je tijd van levensbelang. Door ChatGPT in te zetten kun je niet alleen eenvoudiger veel voorkomende vragen afhandelen, maar ook sneller content creëren. Je kunt de robot bijvoorbeeld vragen naar belangrijke punten die terug moeten komen in een tekst over een gekozen onderwerp. Dit scheelt veel tijd bij het schrijven van teksten of bij het creatief nadenken.
- Data-analyse wordt makkelijker. Doordat de computer informatie heel snel kan verwerken, kun je analyses veel sneller uitvoeren. Ook wanneer je gebruikmaakt van ChatGPT voor klantinteracties kun je de robot gebruiken om deze te monitoren en analyseren.
Elk voordeel heeft zijn nadeel
Onjuiste informatie
Naast alle voordelen van ChatGPT schuilen er achter deze bijzondere robot ook een aantal nadelen. Wie nu dan ook denkt dat zijn baan zal verdwijnen dankzij ChatGPT hoeft daar nog niet direct bang voor te zijn. Zo bleek bij recente testen van de robot dat er regelmatig onjuiste informatie verstrekt wordt.
Tekst moet herschreven worden
Dat is echter niet het enige probleem van de chatbot. Ondanks dat AI steeds slimmer wordt en steeds meer kan, vervangt het nog steeds het menselijk intellect niet. Een robot kan niet redeneren zoals een mens en daardoor krijg je niet altijd de uitkomst die je graag wilt hebben. Een door ChatGPT gegenereerde tekst moet dan ook nog nagelezen en herschreven worden.
Ranking in Google
Weinig tijd en wil je jouw door ChatGPT geschreven tekst 1-op-1 overnemen op je website? Denk hier nog even twee keer over na, want Google herkent door AI geschreven content en plaatst deze lager in de zoekmachines. Pas jouw teksten dus altijd aan voor je deze online plaatst, want jouw zorgvuldig opgebouwde positie wil je natuurlijk niet verliezen.
Wil jij hulp bij SEO?
Teksten schrijven kunnen wij ook voor je regelen. Wil jij met jouw website hoog scoren in Google, maar kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? 2BeFresh kan je helpen! Dan kan je ChatGPT achterwege laten. 😉 Neem contact met ons op.
Vrijblijvend advies
Weten hoe jij online kan scoren?
Maak een afspraak via onze contactpagina of laat je gegevens achter.