De weg naar online vindbaarheid

Home  /  Blog   /  De weg naar online vindbaarheid

De weg naar online vindbaarheid

de-weg-naar-online-vindbaarheid

Je hebt een gloednieuwe website met een strak design en alles werkt perfect. Waar blijven die bezoekers? Als je zoekt naar je producten of diensten in een zoekmachine staat je website nog niet op pagina tien. Hoe kan dit? ‘Waarom ben ik online niet vindbaar?’ Een mooie website is niet genoeg! Het internet staat vól met websites, om precies te zijn 1,7 miljard (and counting). Het is dus niet heel gek dat je niet zomaar op de eerste pagina verschijnt. Daarom hier een route richting online vindbaarheid.

Klaar voor de start, af!

Helaas, het is niet een kwestie van een paar blogposts en klaar is Kees. Het is een samenhang van verschillende factoren die jouw website bedrijf vindbaar maken. Zie het als een Ferrari die pas hard rijdt als alle juiste onderdelen op de juiste plek zitten. Naast het optimaliseren van je website is het ook verstandig om andere kanalen aan te boren. Maak goed gebruik van Google Mijn Bedrijf, zorg voor reviews en zet de voor jou relevante Social Media kanalen in voor een nog betere online vindbaarheid.

Content is de koning

In dit artikel concentreer ik mij vanaf nu op de basis bestanddelen van een goed vindbare website. Laat mij dan gelijk één dingetje uitleggen. Waarschijnlijk begrijp je dit kunstje al, maar toch, dan heb ik het maar gezegd. Als jij voetballen wilt verkopen in Utrecht en er staat nergens op jouw website het woord ‘voetbal’ en/of ‘Utrecht’ dan wordt het lastig voor zoekmachines om eruit te filteren dat jij voetballen verkoopt in Utrecht. Just saying. 😉

Zoekwoordenonderzoek

Lekker woord voor Scrabble trouwens 😁, even serieus. Stap 1. is in vele gevallen een zoekwoordenonderzoek of analyse. Je kunt wel mooie teksten schrijven over een ‘top voetbal te koop in Utrecht’, maar als daar nauwelijks op gezocht wordt is het verspeelde moeite. Na zo’n onderzoek heb je helder waar de kansen liggen en kun je relevante content creëren, maar ook gericht online adverteren bijvoorbeeld via Google Adwords. Wij kunnen je eventueel helpen met opstarten 😉.

Online vindbaarheid SEORelevant is de sleutel

Neem Google, de meest gebruikte zoekmachine, als voorbeeld. Hun filosofie op dit moment; de gebruiker moet precies vinden wat hij zoekt. Daardoor hecht Google veel waarde aan hoogwaardige content met een hoge relevantie. Na een zoekwoordenonderzoek weet je welke zoektermen zullen scoren. Richt pagina’s en blogberichten daarop in. Als er 2200 keer per maand gezocht wordt op ‘voetbal kopen Utrecht’ dan zal ik daar zeker een pagina volledig aan wijden!

Dynamisch & Traffic

Traffic maakt traffic, net als met geld eigenlijk. Zorg dus voor verkeer naar je website, daarmee zul je scoren! Maak gebruik van je Social Media kanalen en deel blogpost of portfolio items. Daarnaast houden zoekmachines van websites die up2date zijn. Een website die af en toe veranderd en veel traffic heeft komt uiteindelijk hoger in de zoekresultaten.

Afbeeldingen & gebruiksvriendelijkheid

Ook afbeeldingen zijn belangrijk als je je online vindbaarheid wilt vergroten. Zoekmachines kunnen an sich geen afbeeldingen ‘lezen’, maar door de afbeelding een naam te geven kan dat dus wel. Vernoem de afbeelding naar de titel van de pagina en dan wordt deze ook getoond tussen de zoekresultaten. Zorg er bovendien voor dat je website mobielvriendelijk is. Doe maar eens de Google Mobielvriendelijk test. Websites die mobielvriendelijk zijn komen hoger in de zoekresultaten. Daarnaast wil je dit ook goed geregeld hebben gezien het feit dat in veel gevallen websites voor meer dan 50% mobiel worden bezocht.

De weg naar online vindbaarheidSnelheid

Ik vind het vervelend als een site traag is en daar ben ik niet de enige in! Naast dat het je web-verkeer kost is het voor bezoekers niet prettig surfen en daarbij het is een killer voor je Google Ranking. Tenminste, zorg dat je in ieder geval bovengemiddeld scoort. Het is nogal een pittig klusje om hier een 10 te halen. 1 ding is zeker; snelle sites winnen het van de langzame. Wil je weten hoe bij jouw de vlag erbij hangt? Doe deze Google Speedtest. Geslaagd?

Community building & Branding

Als laatste, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen, gebruik je community. Elke vorm (mits positief) van uiting draagt bij aan een beter bedrijf. Je inner circle draagt enthousiasme uit. Gebruik dit om in de picture te blijven. De kracht van herhaling zullen we maar zeggen en dat draagt weer bij aan een betere branding. En-En-En is de oplossing!

Succes met jouw betere online vindbaarheid!

Kunnen wij helpen?

Als je hulp nodig hebt met jouw online vindbaarheid, helpen we graag! 2BeFresh to the rescue! Neem contact op via  hallo@2befresh.nl of gebruik ons contactformulier.

Deze online marketeer en projectleider staat altijd in de zesde versnelling. Hij gaat lekker op creativiteit, innovatie, oogstrelend design en wervelende content. Wouter is muzikaal, multimediaal, maniakaal; hij heeft het allemaal. Af en toe alleen even de schroefjes aandraaien. Anders gaat hij echt helemaal los. Gekkenhuis! Hij is slecht in stilzitten en daarom is hij zowel zakelijk als privé altijd in beweging. Samen met team 2BeFresh gaat hij bij elke project weer voor goud.