Blog

Home  /  Blog   /  Google’s nieuwste update: BERT

Google’s nieuwste update: BERT

Google's nieuwste update: BERT

Eind oktober is Google’s nieuwste update ‘BERT’  geïntroduceerd. Dit is de grootste en belangrijkste algoritme-update van de afgelopen jaren! Deze update heeft invloed op zo’n 10% van de zoekopdrachten en  gaat zeker een grote rol spelen op het gebied van SEO. Maar wat is de BERT-update en wat kun je ermee? Wij leggen het je uit!

Wat is de BERT-update?

Google heeft regelmatig updates om het gebruiksgemak te verbeteren in de zoekmachine. Dit zijn vaak kleine updates, maar de BERT-update is een grote en zeer belangrijke update die verandering met zich meebrengt. BERT staat voor:

Bedirectional

Encoder

Representations (from)

Transformers

De BERT-update helpt Google met het begrijpen van natuurlijke taal zodat de zoekresultaten beter zullen aansluiten op de zoekvraag. Er worden meer verbanden gelegd tussen woorden en woordcombinaties waardoor de context van een zin beter begrepen wordt (Natural Language Processing). Hierdoor wordt de zoekmachine voorzien van meer gebruiksgemak. Met deze update speelt Google in op de groei van Voice Search. De zoekopdrachten die via Voice Search geplaatst worden, zijn vaak langer en ze zijn vaak in vraagvorm.

 

Wat zijn de gevolgen van deze update?

Tegenwoordig worden zoekopdrachten aan de zoekmachine aangepast. We gebruiken bijvoorbeeld vaak steekwoorden  en geen zinnen wanneer we iets zoeken. Door de BERT-update hoef je niet meer alleen steekwoorden te gebruiken in je zoekopdracht. Deze update zorgt er namelijk voor dat de zoekmachine zich aan de menselijke taal aanpast.

Verder zal de BERT-update grote impact hebben op de content van je website. Het is belangrijk dat Google doormiddel van content begrijpt waar jouw website over gaat. Focus je niet alleen op bepaalde onderwerpen, maar gebruik synoniemen en andere woordcombinaties. Je gaat meer schrijven voor jouw doelgroep en minder voor de zoekmachine.

 

Hoe kun je je voorbereiden?

  • Zorg voor natuurlijk taalgebruik en pas de tekst aan je doelgroep aan. Je schrijft niet langer voor de zoekmachine maar voor je doelgroep.
  • Geef antwoord op de vragen die in de zoekopdracht gesteld worden.
  • Schrijf gestructureerde teksten met logische zinnen.
  • Zorg dat je website snel is, een snelle website wordt sowieso gewaardeerd door Google.
  • Link door naar andere pagina’s. Door te linken naar pagina’s met aanvullende informatie zal Google beter begrijpen waar jouw website over gaat.

 

Kom je er niet uit? Wij helpen je graag!

Wil je meer weten over de BERT-update of hoe je je website kunt optimaliseren voor SEO? Neem contact met ons op! E-mail ons op hallo@2befresh.nl of ga naar onze contactpagina voor meer mogelijkheden.

Esther is binnen 2BeFresh verantwoordelijk voor het verzorgen van content, voor zowel klanten als voor 2BeFresh zelf. Daarnaast neemt ze verschillende administratieve taken op zich.