Social Media Advertising 2BeFresh

Gastblog: De leukste onverwachte inhakers op social media

9 maart 2020
de leukste onverwachte inhakers op social media

Stef Lindeman

Marketeer


Artikel delen

Met inhakers op social media kun je de engagement en interactie met je merk vergroten. Veel bedrijven maken gebruik van een inhaakkalender om inhakers in te plannen, maar de echte creatievelingen spelen vooral in op recente gebeurtenissen en actualiteiten. Als je dat goed doet, eventueel met een flinke dosis humor, dan heb je pas echt een geslaagde én bij jouw merk passende inhaker. Bovendien is de kans kleiner dat iedereen op hetzelfde moment met een inhakers komt, waardoor de kans automatisch groter is dat je opvalt. We bespreken de leukste onverwachte inhakers op social media!

Ramos pakt geel en krijgt een kaart van PostNL


We trappen af met de wedstrijd Real Madrid – Ajax. De Amsterdammers speelden de wedstrijd van hun leven en maakten een 1-2 nederlaag ruimschoots goed met een 1-4 overwinning in Madrid. Vooral de verwachtingen van Sergio Ramos werden overtroffen: hij pakte vlak voor tijd een bewuste gele kaart, zodat hij de return geschorst was en met een schone lei aan de kwartfinale kon beginnen. Hopelijk deed dit kaartje van PostNL hem goed.

Ook bij McDonalds is een kunstenaar actief


Even was het wereldnieuws: een banaan met duct tape vastgeplakt aan de muur. Het werd op een beurs in Miami verkocht voor maar liefst 150.000 dollar. De ducttape banaan zorgde voor veel hilariteit op social media. Ook de marketingafdeling van McDonalds besloot in te haken op dit nieuws, het creëerden zelf een vergelijkbaar kunstwerk en koppelden dit aan het bedrijf: een kipnugget met duct tape.

“Een inhaker die terugblikt op een moment levert meer reacties op dan een inhaker die vooruitblikt”

Piloot veroorzaakt chaos op Schiphol


Deze creatieve inhaker van Bol.com was op het randje. Het stak de draak met de noodsituatie op Schiphol. Achteraf bleek de noodsituatie geen vliegtuigkaping, maar een piloot die per ongeluk op het verkeerde alarmknopje had gedrukt. Bol.com weet altijd wel raad met dit soort kinderlijk fouten en besloot het er nog even in te wrijven met deze inhaker.

Duncan Laurence krijgt 12 punten van de Hema


Het Eurovisie Songfestival in 2019 werd voor Duncan Laurence en Nederland een groot succes. Voor het eerste in meer dan 40 jaar won Duncan Laurence met het nummer Arcade het Songfestival. Dat zijn nummer hoge ogen ging gooien had de Hema al voorzien, want Duncan kreeg nog voor aanvang 12 punten van de Hema. Doelend op de welbekende taarten van de Hema en het maximale aantal punten dat je kunt verdienen met een optreden. Nederland kon de creatieve inhaker wel waarderen en Duncan voegde daad bij het woord: hij won!

“Inhaken loont: inhakers worden gemiddeld drie keer zo vaak gedeeld op social media dan niet-inhakers”

En toen kwam Dotan in het nieuws


In 2014 brak Dotan door met het nummer Home. Achteraf bleek dat niet helemaal vanzelf te zijn gegaan. Dotan beheerde namelijk een hoop trollenaccounts en nepaccounts waarmee hij zichzelf in beter daglicht zetten. De Volkskrant bracht het grote nieuws naar buiten en nagelde Dotan aan de schandpaal. En alsof het nog niet genoeg was besloot Bol.com er nog een schepje bovenop te doen met deze onverwachte inhaker. Bol.com gaf zich 5 sterren voor deze social media inhaker.

Hulp nodig bij het kiezen van de juiste baan?


Het meest besproken moment op de Olympische Spelen van 2014: de verkeerde baanwissel van Sven Kramer. Hij had de gouden medaille voor het grijpen, totdat hij door zijn coach de verkeerde baan in werd gestuurd met diskwalificatie tot gevolg. Randstad haakte met de slogan “Kies de baan die bij je past” in op deze gebeurtenis. Wat ons betreft een inhaker met een gouden randje, want het leverde een hoop publiciteit op en de inhaker was ook nog eens gekoppeld aan de diensten van het bedrijf.

Toen je nog grappen kon maken over Rokjesdag


De eerste lentedag waarop vrouwen massaal rokjes gaan dragen noemt men Rokjesdag. Het is een dag waar zowel mannen als vrouwen naar uit kijken. En die gedachten in de Gamma niet vreemd, getuigen deze creatieve inhaker. Het moge duidelijk zijn dat je in de lente geen bladblazer nodig hebt, maar Gamma doelt natuurlijk op hele andere praktijken. Ondanks dat duidelijk is dat deze inhaker met een knipoog is, is het nog maar de vraag of zo’n inhaker anno 2020 nog gewaardeerd wordt.

Hulp nodig bij inhaken via social media?

Ben je genoeg geïnspireerd door deze blog? Dan is het tijd om zelf aan de slag te gaan om een aantal leuke posts te bedenken. Daarbij willen we je nog één ding meegeven: doe het goed of doe het niet. Heb je even geen leuk creatief idee? Laat het los en denk er niet te lang over na. Een slechte uitvoering kan volgers kosten, dus vraag altijd even rond wat je collega’s of vrienden van het bericht vinden. Heb je nog hulp nodig om een social media post te bedenken? Neem contact op met onze specialisten en we helpen je graag verder.

Deze gastblog is geschreven door Jeroen van Promoboer

Stef Lindeman van 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Kom in contact met onze altijd scherpe Stef. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...