Social Media Advertising 2BeFresh

Gastblog: De Social Media trends van 2019

10 februari 2020
social media trends 2019

Stef Lindeman

Marketeer


Artikel delen

We zitten alweer even in 2020 maar het blijft belangrijk om terug te kijken wat er nu allemaal gebeurd is op sociale media het afgelopen jaar.

Social Media speelt een steeds belangrijkere rol in het dagelijks leven van veel personen maar ook van bedrijven. Het fenomeen Social Media is eigenlijk nog vrij jong maar is al in zoveel verschillende manieren doorontwikkeld dat het een gemeen goed is geworden. We gaan het daarom ook hebben over de Social Media trends van het afgelopen jaar.

Verschuiving naar E-commerce

Om te beginnen is het afgelopen jaar gebleken dat Social Media zich heeft verschoven naar e-commerce. Het afgelopen jaar rolde de ene na de andere e-commerce-feature uit die werd geplaatst door diverse Social Mediagiganten zoals Adidas en Zalando. Social Media gaat hiermee ook de strijd aan met andere kanalen op het vlak van e-commerce, waar voorheen vooral branding en bereik hoofddoelstellingen waren.

Zeg het met Stories!

Voor het jaar 2019 staan de zogeheten stories zeker in de lijst van de Social Media trends van 2019. Niet alleen werden ze ontzettend veel gebruikt door de reguliere gebruikers van Social Media maar ook konden we zien dat de stories voor bedrijven een aantrekkelijke ontwikkeling was. Het plaatsen van stories was lange tijd alleen mogelijk op het Social Media platform Snapchat maar werd enkele momenten later gekopieerd door Instagram en tegenwoordig kun je ze ook op Facebook plaatsen. De stories hebben de contentwereld van Social Media hiermee op z’n kop gezet. Maar waarom zijn deze stories zo gewild en aantrekkelijk? Deze nieuwe vorm van content is veel meer gericht op het bieden van korte, tijdelijke full screen verhaallijnen. Dat is aantrekkelijk voor het promoten van je product, dienst of jezelf.

Direct messaging

Daarnaast zijn er in het jaar 2019 ook ontwikkelingen te zien in direct messaging. Direct messaging is wereldwijd bekend. Denk voornamelijk aan platformen zoals WhatsApp en Facebook Messenger. Deze twee platformen bepalen in toenemende mate het Social Medialandschap. Maar wat zijn de ontwikkelingen? Door de grote en groeiende populariteit zie je ontwikkelingen in de advertentie mogelijkheden richting de messaging-platformen. Dit is weer gunstig voor bedrijven die voor hun product of dienst willen adverteren. Het platform Facebook Messenger loopt hierin voorop maar ook WhatsApp heeft een commercieel tintje gekregen.

Voice

Verder hebben we in het jaar 2019 gezien dat voice zijn intrede heeft gedaan op diverse Social Media platformen. Social Media is ontstaan doordat mensen meningen met elkaar wilden delen, comments zijn daarom ook een van de bouwstenen als het gaat om Social Media. Comments waren voorheen alleen tekstueel maar door een ontwikkeling van Social Media kun je inmiddels reageren met videoboodschappen, plaatjes maar ook met gifjes. LinkedIn kondigde bijvoorbeeld al aan dat gebruikers voice fragmenten kunnen toevoegen als een comment. Voice heeft zijn intrede gedaan en laat merken dat het een belangrijke rol gaat spelen op Social Media.

Influencers zijn steeds belangrijker

De laatste maar zeker niet de minste ontwikkeling in de wereld van Social Media zijn de welbekende Influencers. Influencers zijn personen die op hun Social Media platformen tussen de 2.000 tot 50.000 (of meer) volgers hebben. Dit is erg aantrekkelijk voor bedrijven die via de Influencers hun producten of diensten willen promoten. Wat hierbij de bedoeling is, is dat die bedrijven (gratis) producten opsturen naar deze influencers. Zij posten dan door middel van stories een foto van dat product met een tag naar dat desbetreffende bedrijf. Vaak met een kortingscode wat het product nog aantrekkelijker maakt voor de volgers van deze influencer.

Hierbij hebben we de grootste ontwikkelingen en trends in de wereld van Social Media besproken en kunnen we zien dat Social Media zich inderdaad steeds meer verschuift naar e-commerce. Waar het begonnen is met het uitwisselen van elkaars mening, heb je tegenwoordig op Social Media steeds meer mogelijkheden om te adverteren.

Deze gastblog is geschreven door Quinten Beckman Lapré.

Hulp nodig met social media? Wij helpen je graag!

Bij 2BeFresh kun je terecht voor al je social media kanalen. Wij helpen je met alle social media trends van 2019, voor ons heeft social media geen geheimen! Neem vrijblijvend contact met ons op.

Stef Lindeman van 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Kom in contact met onze altijd scherpe Stef. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...