Blog

Home  /  Blog   /  Het nut van foto’s op je Google Bedrijfspagina

Het nut van foto’s op je Google Bedrijfspagina

3 jaar geleden zijn we begonnen met het onderzoek naar Google Bedrijfspagina’s, want worden die nou eigenlijk wel bekeken of kiezen bezoekers simpelweg voor het bovenste Google resultaat? Nu we de afgelopen 3 jaar veel gegevens hebben verzameld is het tijd om de resultaten te delen.

Het korte antwoord of foto’s een positief effect hebben op het aantal website en/of winkelbezoekers is: Ja, dit heeft zeker een positief effect.

De test zelf

Deze test hebben we gedaan door als ‘particulier’ foto’s te uploaden naar een Google Bedrijfsprofiel via Google Maps.   Om te laten zien dat dit niet alleen voor juist grote of juist kleine bedrijven geldt hebben we gekozen om foto’s van de meest diverse bedrijven te uploaden, deze bedrijven bevinden zich in het binnen en buitenland, zo kunnen we laten zien dat locatie niet uitmaakt, en er wel degelijk naar foto’s gekeken wordt. Als voorbeelden hebben we een tuincentrum in Nederland, een festivalterrein in IJsselstein, een autodealer, een tankstation, een hotel in Oostenrijk, een school & een winkel in de Verenigde Staten gepakt, in het onderzoek zijn nog veel meer foto’s geupload maar dit zijn de beste resultaten.

De resultaten

De resultaten laten zien dat eigenlijk elke locatie veel views op de foto’s heeft. Het uploaden van een goede kwaliteit foto door het bedrijf zelf maar ook door een bezoeker van een locatie draagt bij aan een groei van het aantal weergaven van een bepaald resultaat. Zo is onze foto van een restaurant in een tuincentrum in 3 jaar tijd 178,500 keer bekeken, dat is gemiddeld 163 keer per dag.
In het geval van het festivalterrein is dit een stuk lager, dit komt doordat het zoekverkeer alleen pieken heeft tijdens de evenementen zelf, daarbuiten wordt er vrij weinig op zulke zoekwoorden gezocht.

Advies

Wij raden aan om zelf foto’s te uploaden van je bedrijf en om bezoekers aan te moedigen foto’s te maken van jouw bedrijf. Hoe meer mensen dit doen des te populairder het bedrijf online wordt en des te beter je scoort op plekken als Google Maps. Dit werkt eigenlijk voor elke branche of het nu gaat om Horeca, Detailhandel of Dienstverlening.

Let op! Het plaatsen van foto’s is geen garantie voor een betere score in Google Maps & Google Bedrijven maar het draagt zeker bij aan een betere score.

 

Stef is eigenaar en oprichter van 2BeFresh en werkt sinds 2010 met sociale media en de ontwikkeling van websites. Hiernaast adviseert Stef bedrijven over hoe ze hun visitekaartje op het internet kunnen verbeteren.