Social Media Advertising 2BeFresh

Hoe start ik mijn bedrijf online?

12 juni 2020
hoe start ik mijn bedrijf online

Stef Lindeman

Marketeer


Artikel delen

Wanneer je een bedrijf start heb je te maken met heel veel verschillende zaken, je moet je inschrijven bij de KVK, een administratie gaan bijhouden, belastingaangiftes doen en veel meer, maar een ander belangrijk aspect is: “Hoe zorg ik ervoor dat potentiële klanten mijn bedrijf vinden?”. In dit artikel gaan we dieper op dit vraagstuk in en leggen we uit wat de beste eerste stappen op de digitale snelweg zijn.

Wat is er allemaal mogelijk?

Eigenlijk is alles mogelijk maar heeft ook alles zijn prijs, wat handige stappen zijn om te hanteren is afhankelijk van welk budget je hebt, we behandelen de onderdelen per budgetklasse zodat je het maximale uit je budget kunt halen.

Ik heb weinig tot geen marketingbudget

Als je weinig tot geen marketingbudget hebt zijn er een aantal snelle wins om mee te starten.

  • Registreer je domeinnaam
Ook al start je misschien nog niet met een website is het wel belangrijk dat je de domeinnaam vastlegt, dit omdat je zo zeker weet dat de naam van jou is en je er later altijd nog iets mee kunt doen. De kosten van een domeinnaam zijn ongeveer 15 euro per jaar. Geen idee wat een domeinnaam is? Lees dan hier verder.
  • Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf
Google heeft een tool ontwikkeld: “Google Mijn Bedrijf” om je bedrijfsvermelding in Google te beheren, zo komt je bedrijf naar voren in de zoekresultaten en is deze bijvoorbeeld vindbaar in Google Maps. Aanmelden voor Google Mijn Bedrijf is gratis en kan hier
  • Kies voor een professioneel e-mailadres
Gebruik maken van een Gmail of Hotmail adres is dan wel gratis, toch is het totaal niet professioneel om hier vandaan te mailen. Vanaf €5,- per maand heb je al een professionele mailbox met je eigen naam zoals jouwnaam@bedrijfsnaam.nl, dit komt veel betrouwbaarder over voor klanten dan bedrijfsnaam@gmail.com. Ons zusterbedrijf Werkplek Support Midden-Nederland kan je hier mee verder helpen.
  • Meld je bedrijf aan op LinkedIn/Facebook/Instagram of andere sociale media
In de basis je bedrijf promoten kan natuurlijk eenvoudig via je eigen netwerk, hoewel je hier waarschijnlijk niet heel groot mee wordt is het vaak wel mogelijk om de eerste klanten via je netwerk te werven. Het is dus belangrijk dat je je bedrijf aanmeld op de platformen die voor jou van toepassing zijn, LinkedIn (B2B), Facebook (Leeftijd 30+), Instagram (Leeftijd 16-30). Let wel op dat je een bedrijfsprofiel aanmaakt en geen particulierprofiel met je bedrijfnaam als voor/achternaam. 

Ik heb een startbudget

Als je een budget hebt om te starten kun je al meer gas geven en beter werken aan je naamsbekendheid.

  • Laat een website maken
Wanneer je een budget voor een website hebt is het aan te raden om deze te laten maken, je kunt dan altijd potentiële klanten naar je website verwijzen, dit komt professioneel over en levert vaak nieuwe klanten op. 
Let op dat je je website professioneel laat maken, een website uit een gratis of goedkope online websitemaker ziet er vaak wel leuk uit maar is totaal niet vindbaar in Google en zit regelmatig vol met fouten en errors, in dit geval is een website leuk maar verdien je er niets mee. 

Ik heb een budget om te groeien

Wanneer je niet op een tientje hoeft te letten en echt veel potentiële klanten wilt gaan bereiken dan gaat er een flinke reeks mogelijkheden open.

  • Adverteren in Google
Een goede manier om mensen te vinden die geïnteresseerd zijn in jouw producten is om te adverteren voor mensen die specifiek zoeken naar jouw producten. Google is de grootste zoekmachine ter wereld en biedt uitgebreide advertentiemogelijkheden. Adverteren in Google biedt vooral succes op de korte termijn. Dit alles gebeurt via Google Ads, meer weten over Google Ads? Klik dan hier.
  • Adverteren op sociale media
Heb je een goed beeld van je doelgroep dan kan adverteren op sociale media een goede optie voor je zijn, dankzij de uitgebreide profielkenmerken van profielen op de diverse sociale media kun je heel specifiek targetten op je doelgroep.
  • Je site optimaliseren voor Google
Wanneer je een goede investering voor de lange termijn zoekt dan is je site optimaliseren voor Google (SEO) een goede optie. SEO zorgt ervoor dat er pagina’s op je site bestaan die matchen met wat gebruikers zoeken in Google, daardoor krijg je een goede positie in Google. Naast het aanmaken van content moet de site technisch ook continu geoptimaliseerd worden om te voldoen aan de laatste standaarden. Je kunt ook een marketing bureau inschakelen en dat zij de marketing voor de website regelen.
Stef Lindeman van 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Kom in contact met onze altijd scherpe Stef. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...