De afgelopen maanden werd het ook in onze branche duidelijk dat de arbeidsmarkt op slot zit. Op het moment van schrijven staan er 450.000 vacatures open in Nederland. Dat is zorgelijk, en wij horen dit zelfs terug bij onze klanten. Zelf hebben wij er ook mee te maken. Maar gelukkig hebben wij een paar toppers kunnen vinden. Of eigenlijk….. hebben zij ons gevonden.
Net als vele anderen haalden wij alles uit de kast voor een paar serieuze sollicitanten. En onze klanten worstelen hier ook mee. Het stokt de primaire werkzaamheden, er ontstaan achterstanden en werkdruk neemt toe. Laten we in oplossingen denken. Ik laat je enkele online marketing trucjes zien en geef je tips om zelf aan de slag te gaan. Ben ik een tip vergeten? Laat het vooral weten 😉
WP Job manager
Wij werken hier voor 95% met WordPress websites. Binnen WP zijn er verschillende plugins te verkrijgen. WP Job manager is een vacature plugin. Deze maakt het heel gemakkelijk om een /vacatures/ pagina te maken. Maar bovenal worden (mits je het goed invult) de vacatures automatisch opgepakt door Google for Jobs en Indeed. Kijk maar eens op onze vacature pagina, misschien zit er wel wat voor je bij.
Werken bij pagina of website
Mijn favoriet is toch wel een werken bij pagina of idem website. Bij 2BeFresh hebben wij ervoor gekozen om dit op onze eigen website te plaatsen en vooral de vacature pagina’s veel aandacht te geven. Een ander voorbeeld: OBS Lek en Linge, een middelbare school. Hier hebben wij een losse werken bij website voor gebouwd op een losse domeinnaam: www.werkenbijlekenlinge.nl. Ook kun je een subdomein kiezen als bijvoorbeeld werkenbij.2befresh.nl, maar net wat het beste past bij jouw bedrijf of organisatie.
Lead-campagne, gericht en snel
Deze optie werkt redelijk snel en kan je werving kracht bij zetten. Wij richten lead-campagnes in via Facebook en Instagram. Via META (de verzamelnaam) is het mogelijk om snelle advertenties te tonen binnen een bepaald gebied rondom jouw bedrijf.
Het is zelfs mogelijk om een trechter te creëren waardoor jouw advertenties getoond worden bij een relevante doelgroep. Je moet er wel zelf nog wat voor doen! De leads komen in je mailbox en is het aan jou om contact te zoeken. Let op! Dit werkt niet voor elke branche.
Soms is er grof geschud nodig. Bekijk de video hier op LinkedIn.
Wat kun je allemaal zelf doen?
Hoe hoog is de nood voor nieuwe collega’s? En hoe gek wil je doen? Zelf ben ik niet vies van een grapje, ook omdat je hiermee weer wat extra promotie maakt. Maar ik begrijp ook dat niet iedereen zin heeft in een bak make-up op de snoet. Je mag zelf kiezen, maar 1 ding weet ik wel, alle beetjes helpen om leuk en goed personeel te vinden.
Jouw zoektocht als een campagne
Zie jouw zoektocht naar nieuw personeel als 1 geheel. Bedenk je wel dat dit probleem zich waarschijnlijk vaker voor doet. Dus met slimme acties investeer je ook in de toekomst. Goede vacatureteksten kun je hergebruiken, net als je werken bij website of pagina. Inventariseer waar jouw personeel zich bevindt op het internet. Gebruik eenduidige afbeeldingen, video’s en wees hier consistent in.
Gebruik al je social media kanalen
Als je een strategie hebt bepaald gebruik dan al je community kanalen. Deze heb je natuurlijk niet voor niks, dus gebruik deze dan ook. Deel waar nodig ook iets privé, jouw vrienden zullen sneller helpen en ook delen. Wij gebruiken zelf voor onze werving Instagram. Hier krijgen we geen sollicitaties binnen, maar bijna alle kandidaten kijken alvorens even op de Gram. Kijk eens hoe gezellig het bij ons is 😉
LinkedIn “Hiring” Gratis advertentie
Het derde woord uit de titel hierboven. Daar begin je toch als NL inwoner van te glunderen? Doe het dan ook gelijk! Je kunt via LinkedIn 1x een gratis vacature plaatsen onder je eigen naam en bedrijf. Dit kunnen je werknemers, collega’s of compagnon(s) ook doen. Je krijgt dan een badge in je profielfoto en de vacature wordt opgenomen in het overzicht. Niet geschoten is altijd mis + het is een kleine moeite.
En, nog meer tips?
Sorry, de tijd is om! En wij moeten ook nog wat verdienen. Maar als laatste tip wil ik je meegeven; hoe wanhopig je ook bent, de aanhouder wint! Als je elke dag wat doet, komt het echt vanzelf goed. En anders kun je altijd nog een hulplijn inschakelen 😉
Wil jij online hulp met personeelswerving?
Dat kunnen wij voor je regelen. Kom langs in onze woonkamer en we vertellen ook de nog niet beschreven tips om beter online te kunnen scoren. Wees gerust, dat is geheel vrijblijvend. Neem contact met ons op.
Vrijblijvend advies
Weten hoe jij online kan scoren?
Maak een afspraak via onze contactpagina of laat je gegevens achter.