Heb jij weleens de zin ‘het geld zit in je nieuwsbrief’ gehoord? E-mailmarketing is een krachtige tool die ingezet kan worden in je marketingmix. Je bent niet afhankelijk van een algoritme zoals op social media. Doordat je een direct lijntje hebt met klanten kun je snel en gemakkelijk gepersonaliseerde berichten sturen. Dit helpt bij het vergroten van de betrokkenheid en stimuleert conversie. Er is één maar: e-mailmarketing kost tijd. Helemaal wanneer je gericht verschillende doelgroepen wil bereiken. De oplossing: e-mailmarketing automation.
Wat is een automation?
Bij e-mailmarketing verstuur je e-mails naar je doelgroep. Dit kan variëren van nieuwsbrieven tot productaanbiedingen of het delen van waardevolle content. Een automation tilt jouw e-mailmarketing naar een volgend niveau. Door processen te automatiseren kun je niet alleen veel tijd besparen, maar ook doelgroepen segmenteren en gerichter mailen. Op basis van het gedrag van de ontvanger wordt een vooraf gedefinieerde workflow ingesteld. Na het instellen hoef je hier niet meer naar om te kijken en worden mails automatisch verstuurd. Een paar voordelen:
Tijdsbesparing
Het grootste en meest voor de hand liggende voordeel van e-mail automation is tijdbesparing. Door gebruik te maken van geautomatiseerde workflows kun je van tevoren instellen wanneer je doelgroep jouw berichten ontvangt, zonder dat je op het moment van verzenden op de knop hoeft te drukken. Heel handig wanneer je elke nieuwe inschrijver voor je nieuwsbrief graag een welkomstmail wil sturen bijvoorbeeld.
Personalisatie
Het personaliseren van e-mails wordt door automation een stuk makkelijker. Door te segmenteren op basis van gedrag en voorkeuren, kun je relevante berichten versturen die aansluiten bij de specifieke behoeften van je doelgroep. Een voorbeeld:
Paul heeft zojuist product X bij je gekocht. Product Y zou goed aansluiten bij zijn aankoop en dus wil je hem hierover mailen. Tegelijkertijd heeft Jonas product Y gekocht, en wil je hem juist attenderen op de aanwezigheid van product X. Beide klanten wil je mailen, maar je wil ze allebei een andere mail sturen.
Engagement
Doordat je beter kunt reageren op het gedrag van ontvangers met behulp van een automation kun je de betrokkenheid vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een mailtje bij een verlaten winkelmand. Door nog even contact op te nemen met de potentiële klant kun je eventuele vragen beantwoorden of de klant een reminder geven dat de producten nog steeds op hem wachten. Dit leidt tot meer betrokkenheid bij de klant en idealiter ook tot meer conversies.
Nauwkeurige analytics
Wanneer je e-mailmarketing automation inzet kun je heel gedetailleerd inzien hoe je campagnes presteren. Doordat je precies kunt zien hoe ontvangers reageren op verschillende e-mails en workflows kun je jouw strategie optimaliseren voor nóg betere resultaten.
Stroomlijnen van salesfunnel
Een automation is in te zetten op elk moment in jouw salesfunnel en helpt je bij het geleidelijk omzetten van leads in klanten. Door een automation in te zetten kan je dit proces optimaliseren zonder voortdurende handmatige interventie. Dit scheelt enorm veel tijd, iets wat jij als ondernemer waarschijnlijk altijd tekort komt.
Ook e-mailmarketing automation inzetten?
Zoals je ziet heeft het inzetten van e-mailmarketing automation veel voordelen. Het kan jouw online marketing naar het volgende niveau tillen. Door repetitieve taken te automatiseren bespaar je niet alleen tijd, het vergroot ook de effectiviteit van je e-mailmarketing. Het stelt je in staat om op een gepersonaliseerde manier te communiceren met je doelgroep en dat leidt tot meer conversies. Hulp nodig bij jouw e-mailmarketing? Neem contact met ons op.
Vrijblijvend advies
Weten hoe jij online kan scoren?
Kom in contact met onze altijd vrolijke Wouter. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...