Social Media Advertising 2BeFresh

Slechte review op Google, en nu?

15 augustus 2019
Slechte review op google

Stef Lindeman

Marketeer


Artikel delen

Elk bedrijf heeft wel eens een slechte review ontvangen via Google. Steeds meer mensen leggen de focus op online reviews voordat zij bijvoorbeeld besluiten om met een bedrijf in zee te gaan, om bij een specifiek restaurant te gaan eten, of in een bepaald hotel te overnachten. Het is dus van groot belang om als bedrijf met online reviews goed naar voren te komen. Ondanks dat er vaak meer lovende reviews worden achter gelaten dan negatieve reviews, is het goed om als bedrijf te weten hoe je met dergelijke negatieve recensies omgaat. Op het moment dat een dergelijke negatieve reactie ook nog eens onterecht is, is het van belang dat je als bedrijf stappen gaat ondernemen. Deze blog behandelt hoe je als bedrijf om gaat met een negatieve review en of het mogelijk is een dergelijke review te verwijderen.

Hoe om te gaan met een negatieve review

Als bedrijf kun je altijd wel te maken hebben met ontevreden klanten. Vaak nemen ontevreden klanten meer tijd om reviews achter te laten dan tevreden klanten. Als bedrijf is het van belang om tijd te steken in het behandelen van negatieve reacties. Ook blijkt dat 1 op de 3 consumenten er waarde aan hecht als een bedrijf negatieve review in acht neemt en er op reageert. Als je als bedrijf dus een negatieve review ontvangt, probeer deze review dan op te pakken in plaats van er geen tijd in te steken. Het volgen van de volgende stappen geeft een goed beeld af online en zorgt vaak voor een oplossing van de ontevreden recensie:

  • Reageer snel
  • Toon begrip
  • Biedt je excuses aan
  • Biedt een oplossing. Denk hierbij aan korting of een gratis etentje ter compensatie.
  • Zet het gesprek offline voort door te vragen of de klant jou wil mailen of bellen

Het volgen van deze stappen zorgt vaak voor het oplossen van het probleem van de klant met de negatieve recensie. Daarnaast geeft het een goed beeld voor andere klanten af die de reviews lezen. Zij krijgen hierbij inzicht in de klantenbinding van het bedrijf en de intenties van het bedrijf om klanten tevreden te houden.

Een ongepaste Google review verwijderen

Als je als bedrijf van mening bent dat een review ongepast of onterecht is, kun je proberen de Google Review weg te halen. Google stelt specifieke eisen voordat je als bedrijf de review als ongepast mag markeren (lees deze hier). Als je als bedrijf van mening bent dat de content van de review niet voldoet aan de criteria van Google, dan kun je de volgende stappen ondernemen:

Na het volgen van bovenstaande stappen, neemt Google jouw verzoek in beoordeling. Na enkele dagen krijg je te horen of het verwijderen van de review gelukt is.

Zoals je ziet komt er best wat kijken bij de omgang met negatieve reviews. Daarnaast blijkt dus ook dat het hebben van positieve reviews ook van groot belang is. Wil jij met jouw bedrijf hulp ontvangen met het genereren van dergelijke positieve reviews, maar weet je niet waar je moet starten? Neem eens contact met ons op. Samen kunnen we kijken wat de mogelijkheden zijn en welke opties voor jou handig zijn te gebruiken.

Nog een groot voordeel van Mollie is, dat het geen maandelijkse kosten heeft. Je betaald per iDeal transactie €0,29. Als je omzet groter is dan €50.00,- of als je veel transacties hebt, krijg je volumekorting.

Stef Lindeman van 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Kom in contact met onze altijd scherpe Stef. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...