Dagelijks worden er 7,5 miljoen blogposts gepubliceerd* en dat zijn er een stuk meer dan je kunt lezen. Veel ondernemers vragen zich dan ook af of het nog wel zin heeft om te starten met bloggen in 2023. Toch is beginnen met bloggen nog steeds heel zinvol en wij leggen uit waarom!
Het aantal zoekopdrachten neemt toe
Ondanks dat Google de precieze cijfers niet vrijgeeft weten we dat er in 2016 zo’n 2 biljoen zoekopdrachten plaatsvonden per jaar*. Dit was een verdubbeling ten opzichte van 5 jaar daarvoor en het lijkt erop dat het daarna alleen nog maar verder gegroeid is. De explosieve groei heeft te maken met de opkomst en groei van het aantal smartphone gebruikers. Ineens werd het een stuk makkelijker om iets op te zoeken terwijl je onderweg bent.
De laatste jaren heeft Google het nóg gemakkelijker gemaakt door voice search toe te voegen, waardoor gebruikers nu hun zoekopdracht kunnen inspreken in plaats van deze te typen.
Longtail keywords scoren makkelijker
De komst van voice search heeft ervoor gezorgd dat het gebruik van longtail keywords nog meer gestegen is. Longtail keywords zijn zoekwoorden die bestaan uit meer dan 3 woorden. Dit vergt wat uitleg. Een zoekwoord kan bestaan uit 1 of meerdere woorden, een voorbeeld van een zoekwoord is ‘content’ maar een ander zoekwoord zou kunnen zijn ‘content in 2023’. Deze termen worden beide shorttail keywords genoemd, omdat ze uit 3 of minder woorden bestaan. De langere zoekwoorden bestaan dus uit meer dan 3 woorden zoals bijvoorbeeld: ‘beginnen met bloggen in 2023’.
Hiervoor geldt over het algemeen dat er makkelijker op te scoren is dan op de korte zoekwoorden. Er wordt meer gezocht op de korte zoekwoorden, maar daardoor is het ook moeilijker om hier bovenaan te komen. Er zijn immers veel meer bedrijven die bovenaan willen staan op die term. Op langere zoekwoorden wordt minder gezocht, maar daardoor is de moeilijkheid ook minder hoog. Bovendien is het verkeer dat hieruit komt vaker relevant en kun je door op meerdere lange zoekwoorden te focussen soms meer verkeer binnen halen dan wanneer je focust op 1 kort zoekwoord.
Waardevolle content is elk jaar belangrijker
Waar je vroeger een hele pagina vol kon stoppen met het zoekwoord waar je op gevonden wilde worden, werkt dat nu niet meer zo. Gelukkig maar, want het zorgde vaak voor bijna onleesbare teksten waar alleen de zoekmachine blij van werd. Al jaren is Google bezig met het aanpassen van het algoritme zodat er meer de focus ligt op mensen en niet op de zoekmachine. In augustus 2022 kwam er een nieuwe update uit die de ‘helpful content’ update heet*. Hierbij wordt nog beter gekeken naar of de content op een website mensen helpt of niet, in plaats van of bepaalde zoekwoorden gevonden worden op die pagina.
Dan nog een paar tips bij het beginnen met bloggen:
Maak gebruik van een strategie bij het bloggen
Bloggen om het bloggen werkt niet. Zorg dat je een strategie uitwerkt en dat je blogteksten aansluiten bij deze strategie. Een voorbeeld: wanneer jouw bedrijf dit jaar meer schoenen wil verkopen, heeft het geen zin om te bloggen over theezakjes. Nou lijkt dit waarschijnlijk heel logisch wanneer je het zo leest, maar laten we een ander voorbeeld nemen:
Je bedrijf wil dit jaar meer laarzen verkopen. Toch verschijnen er op de blog vooral artikelen over sneakers, pumps en teenslippers. Allemaal wel relevant voor je bedrijf, maar niet voor het doel dat je jezelf dit jaar hebt gesteld.
Wacht niet te lang, begin gewoon
Beginnen met bloggen in 2023 is spannend. Elke ondernemer kent het gevoel wel dat een blog perfect moet zijn voor deze online gaat. En eigenlijk wil je dan ook wel elke week wat plaatsen, maar wat nou als je ineens geen inspiratie meer hebt? Al deze redenen kunnen ervoor zorgen dat jij het beginnen met bloggen steeds maar uitstelt. Zonde, want je kunt er zoveel mee winnen! Onze tip: begin gewoon met bloggen. Hoe vaker je iets doet, hoe beter je erin wordt.
Zie je het niet zitten om te starten met bloggen? Of heb je er gewoon écht geen tijd voor? Geef het dan uit handen aan team 2BeFresh! Neem contact met ons op via het contactformulier.
Bronnen:
Vrijblijvend advies
Weten hoe jij online kan scoren?
Maak een afspraak via onze contactpagina of laat je gegevens achter.