Social Media Advertising 2BeFresh

Web Summit 2021 in Lissabon – Een week in 1 blogbericht

26 november 2021
Websummit 2021 lissabon

Stef Lindeman

Marketeer


Artikel delen

Vanaf 1 tot en met 4 november was ik aanwezig tijdens de Web Summit 2021 in Lissabon. Samen met 45.000 andere vakgenoten was ik te gast in de Altice Arena & FIL in het mooie Lissabon. Tijdens deze 4 dagen draaide het om kennis maken met internationale vakgenoten uit 128 landen en luisteren naar de grote bedrijven uit onze sector over hoe zij dingen aanvliegen. Alle grote partijen zoals Google, Facebook (Meta), Snapchat, Apple, Microsoft en Amazon waren aanwezig om te vertellen over hun plannen, over hun software en over de mogelijkheden die ze partijen als ons bieden om klanten beter van dienst te zijn.

Amazon – 57% van het B2B aankoopproces is voorbij alvorens het eerste contact gelegd wordt

Bij Amazon onderzoeken ze alles. Als grootste webshop ter wereld en 1 van de grootste bedrijven ter wereld hebben ze veel data in handen. Naast de data die ze zelf vergaren, borduren ze ook verder op onderzoeken van derden. Uit 1 van deze onderzoeken blijkt dat het salesproces gemiddeld al voor 57% over is voordat mensen contact opnemen met een bedrijf. Dit is vooral gebaseerd op het onderzoek dat de personen zelf online doen. Het is dus belangrijk om in een B2B organisatie je website in topconditie te hebben en deze goed gevuld te houden met actuele content.

web summit Lissabon

Facebook/Meta – Tijd voor de metaverse

Net voor de Web Summit kondigde Facebook de naamswijziging naar Meta aan. Meta is een afkorting voor ‘metaverse’, een digitale wereld. De verwachting van Meta/Facebook is dat de toekomst steeds meer om VR en samen in een virtuele wereld zal draaien.
Dit was niet het enige nieuws over Facebook. Er werd namelijk ook veel aandacht gegeven aan de problemen die er op dit moment rond het platform spelen. Vanuit Facebook werd hierover niet veel verteld, maar diverse partijen rond Facebook hebben uitvoerig gesproken over wat de huidige problemen met het platform zijn en dat algoritmes niet altijd het beste voor hebben met de gebruiker.

Apple – Privacy & Security  

Craig Federighi (Senior vicepresident van software engineering bij Apple) heeft een keynote gegeven over het belang van privacy en security. Craig vertelde hier uitgebreid over de keuzes die Apple maakt om de beveiliging en privacy van gebruikers te waarborgen. 1 van de meest opvallende uitspraken was dat een vrije keuze voor de, vaak onwetende, consument niet altijd de beste optie is. Apple kiest er bewust voor om bepaalde opties niet beschikbaar te maken en om persoonsgegevens af te schermen voor apps en websites. Dit maakt het ons als adverteerders lastiger om te targeten, maar zorgt er wel voor dat de privacy van de consument gewaarborgd blijft.

Apple op Web Summit

Huawei – Nieuw: Huawei Ads

Huawei start met een eigen advertentieplatform speciaal voor Huawei devices. Hiermee probeert het de concurrentie aan te gaan met Google Ads en meer mogelijkheden te bieden in de vorm van targeting. In Nederland wordt deze vorm van adverteren nog niet veel gebruikt, maar toch heeft Huawei in Nederland ruim 1,5 miljoen actieve gebruikers (68 miljoen in Europa & 600 miljoen wereldwijd). In het nieuwe jaar gaan wij onderzoeken of de mogelijkheden van Huawei Ads iets zijn voor onze klanten.

JCDecaux – Staar je niet blind op data

JCDecaux is bekend van offline buitenreclame over de hele wereld. Hun reclameboodschappen bereiken maar liefst 175 miljoen mensen. Hoewel wij een datadriven online markting bureau zijn en het liefst alles meten, was de boodschap van JCDecaux toch een goede om mee te nemen. De boodschap was dat je je niet blind moet staren op data, omdat dat de creativiteit kan beïnvloeden.

JCDecaux online summit
Stef Lindeman van 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Kom in contact met onze altijd scherpe Stef. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...