Blog

Home  /  Blog   /  WhatsApp Ads, dé toekomstige optie voor online advertenties

WhatsApp Ads, dé toekomstige optie voor online advertenties

WhatsApp Ads, dé toekomstige optie voor online advertenties

WhatsApp heeft een tijd geleden de app WhatsApp Business gelanceerd. WhatsApp Business is een app bedoeld voor bedrijven, zodat zij direct contact kunnen leggen met hun klanten. Binnenkort worden WhatsApp Advertenties gelanceerd, een nieuwe marketing tool om klanten te bereiken. Hieronder vindt u een kort overzicht WhatsApp Business en de voordelen. Daarnaast gaan we meer specifiek in op WhatsApp advertenties, haar doeleinden en geven een praktisch voorbeeld.

WhatsApp Business en WhatsApp Advertenties, wat is dat?

WhatsApp Business is door Facebook gestart om een verdienmodel te koppelen aan het enorme netwerk aan mensen waar het platform over beschikt (1,5 miljard!), waar het normale gebruik van de app gratis is. Voor bedrijven biedt dit voordelen in de snelheid van communicatie en het tonen van bedrijfsinformatie. Doordat bedrijven direct contact hebben met de klanten door middel van WhatsApp Business, verloopt de communicatie sneller. Daarnaast biedt de app de mogelijkheid om geautomatiseerde berichten in te stellen. Zo is het mogelijk een afwezigheidsbericht, een begroeting en een snel antwoord in te stellen. Dit zorgt ervoor dat de algehele communicatie tussen bedrijf en klant versneld wordt. Naast snellere communicatie biedt het ook de mogelijkheid om bedrijfsinformatie te delen. Zo kunnen klanten die contact met je hebben via het platform gemakkelijk het adres van het bedrijf vinden, onder welk type bedrijf het valt, openingstijden, e-mail en de website van het bedrijf. WhatsApp Ads gaat een toevoegende tool worden op de huidige WhatsApp Business app.

Wat kan ik met WhatsApp Advertenties?

WhatsApp Advertenties maken het voor bedrijven mogelijk om specifieke advertenties te tonen aan gebruikers met bepaalde kenmerken. Dit wordt gedaan in het ‘status’ scherm wat in de normale applicatie verwerkt zit (vergelijkbaar met Instagram en Facebook ‘stories’). Vooralsnog is dit de enige bekende plek binnen de applicatie waar advertenties getoond gaan worden, maar de toekomst kan eventueel ruimte bieden aan meer plekken binnen de app waar dit gedaan kan worden. Als bedrijf kun je hier enorm van profiteren door van een extra platform gebruik te maken om mensen op een andere (nieuwe) manier te benaderen.

Hoe moet ik dit voor me zien?

Hoe WhatsApp Advertenties specifiek te werk gaat kan het beste uitgelegd worden aan de hand van een voorbeeld. Door het gebruiken van WhatsApp data kan WhatsApp Advertenties geen toegang krijgen tot uw directe gesprekken. Echter, kunnen zij wel het interactie niveau zien tussen u en anderen. Als voorbeeld kun je de relatie met je moeder of vader nemen. Als je vaak interactie hebt met je moeder, impliceert dit een sterke band tussen jullie. WhatsApp Advertenties maakt het dan mogelijk om, vlak voor moederdag, een specifieke promotie te laten zien met Moederdag cadeaus. Het gebruikt dus gebruikersdata om jouw producten of service aan de juiste gebruikers te laten zien en zo dus relevante advertenties te kunnen weergeven.

Wanneer wordt het gelanceerd?

Het is vooralsnog onduidelijk wanneer WhatsApp Advertenties precies ingevoerd word. Wel is duidelijk dat dit nog in 2019 gaat gebeuren. Wij van 2BeFresh willen je graag helpen met het implementeren van deze nieuwe marketing tool in jullie huidige activiteiten. Wil je op de hoogte blijven van wanneer het beschikbaar wordt? Laat dan je gegevens achter via ons contact formulier en wij stellen u direct op de hoogte.

 

Ik ben Robin. Ik werk als allround online marketeer bij 2BeFresh. Mijn activiteiten gaan van het bouwen van websites tot online marketing, lead generatie tot facebook promoties.