Nadat er in februari van dit jaar berichten rondgingen dat Google for Jobs werd gesignaleerd in de zoekresultaten van Google, was er hoop. Zou deze job search engine dan eindelijk naar Nederland komen? Helaas bleek dit niet het geval. Het ging slechts om een bètaversie en zo nam de hype langzaam af… Tot nu! Ook Nederland kan ein-de-lijk gebruikmaken van deze tool. Maar wat is Google for Jobs eigenlijk en wat kun je ermee? Wij leggen het je uit!
Wat is Google for Jobs?
Bewapend met SEO en SEA strijden jobboards, uitzendbureaus en bedrijven voor de hoogste plek in de zoekresultaten. Google for Jobs creëert kansen voor bedrijven waarvan de SEO of SEA minder sterk is ingericht. Zo maakt Google gebruik van microdata om vacatures van verschillende bronnen op één plek te zetten. Laten we het testen. Zoek maar eens op ‘software developer vacature’. Je krijgt dan direct resultaten vanuit Google for Jobs te zien. Hoe gaaf is dat?! En een belangrijk detail; de resultaten van Google for Jobs komen bovenaan de zoekresultaten te staan! Uit onderzoek blijkt dat 73% van de werkzoekenden hun zoektocht naar een baan start op Google. Belangrijk dus dat je vacature op Google for Jobs goed zichtbaar is.
Met Google for Jobs wordt het mogelijk om werkzoekenden eenvoudiger en effectiever aan de juiste vacature te koppelen. Note: je kunt zelf geen vacatures op Google for Jobs plaatsen. Dit blijft via de externe websites gaan. Het is en blijft immers een zoekmachine ????. Op hun officiële blog geeft Google drie voordelen van het gebruik van deze tool:
- Prominente plaats in de zoekresultaten: voldoen je vacatures aan de juiste technische en tekstuele aspecten, dan komen ze in aanmerking om te worden weergegeven in het Google for Jobs overzicht. Dit overzicht staat ná de betaalde advertenties en vóór de organisch resultaten.
- Meer, en bovenal gemotiveerde sollicitanten: doordat werkzoekenden kunnen filteren op verschillende criteria, zoals functietitel en locatie, is de kans groter dat je sollicitanten krijgt die goed aansluiten op de baan.
- Grotere kans op zichtbaarheid en conversies: met Google for Jobs hebben werkzoekenden een nieuw platform waarop ze kunnen reageren op je vacatures en door kunnen klikken naar je website.
Duidelijk, maar hoe werkt het?
Google toont het overzicht met de vacatures direct in de zoekresultaten. Hierbij heb je als sollicitant de mogelijkheid om diverse zoekcriteria in te voeren zoals de gewenste reistijd naar je werk en de locatie waar je een baan zoekt. Daar stopt het echter niet. Je kunt namelijk ook zoeken op basis van de uploaddatum van de vacature, het type dienstverband (full-time, part-time) en het type bedrijf of een specifieke bedrijfsnaam. Tot slot kun je vacatures opslaan, meer informatie over het bedrijf bekijken, andere vacatures van het bedrijf inzien en job alerts instellen.
Pas op het moment van solliciteren wordt een sollicitant naar de daadwerkelijke vacature geleid. Deze bron kan bij een jobboard zijn of bij het bedrijf zelf. De beste vacatures worden door Google bovenaan geplaatst in de zoekresultaten. In de praktijk betekent dit dat vacatures van hun partners en websites met een hoge “domain authority” de voorkeur hebben.
Oké, en nu?
Google zou Google niet zijn als er niet een aantal voorwaarden aan verbonden zouden zitten. Wil je worden weergegeven in het Google for Jobs overzicht, dan zul je aan bepaalde aspecten moeten voldoen. Voor het gemak splitsen we het op in een technisch en tekstueel aspect.
Technische aspect
Om te beginnen is het belangrijk dat Google toestemming krijgt om je website frequent te crawlen om zo op zoek te gaan naar (nieuwe) vacatures. Vervolgens gaat Google op zoek naar structured data binnen de vacature. Het gaat hierbij om 11 specifieke punten, namelijk:
- Functietitel
- Naam van de organisatie
- Locatie van de organisatie
- Publicatiedatum van de vacature
- Salaris(indicatie)
- Type dienstverband
- Verantwoordelijkheden van de functie
- Competenties
- Voorwaarden/vereisten
- Interne referentie
- Woonplaats van de sollicitant
- Type locatie
- Sluitingsdatum van de vacature
Door bepaalde codes wordt deze structured data gecreëerd en geef je Google inzicht in de specifieke details voor je vacature. Dit is belangrijk, aangezien dit je positie (deels) gaat bepalen.
Tekstuele aspect
Naast het technische gedeelte is het ook (extra) belangrijk om sterke vacatureteksten te schrijven. Ik hoor je denken: dit is toch logisch? Scherp ????! Toch valt hier vaak nog veel winst te behalen. Zorg er daarom voor dat de tekst goed aansluit op de juiste kandidaat. Dit doe je door de tekst te laten opvallen, de juiste verwachtingen te scheppen en duidelijk aan te geven wat je van de sollicitant verwacht. Unieke en frisse content is niet alleen voor sollicitanten maar ook voor Google van grote waarde en dus uiterst belangrijk om te optimaliseren.
Staat de vacature goed for Jobs?
Goed, we weten nu dus waar de vacatures aan moeten voldoen. Maar hoe test je of je vacatures er ook echt klaar voor zijn? Tekstueel moet dit nog wel lukken, alleen hoe zit het met het technische gedeelte? Geen paniek! Google heeft een mooie tool om de structured data op je pagina te testen. Vul de URL in van de pagina die je wilt checken. Vervolgens krijg je rechts op het scherm alle structured data te zien die Google op jouw pagina heeft gevonden. Zie je hier JobPosting tussen staan? Gefeliciteerd, je website heeft de juiste structured data. Let op dat hier geen fouten tussen staan en je vacature is klaar om opgenomen te worden in het Google for Jobs overzicht!
Aan de slag met Jobs
Samenvattend kunnen we wel stellen dat Google for Jobs een van de grootste tools is die Google heeft gelanceerd in de afgelopen jaren. De resultaten zijn positief en hiermee is er een geduchte tegenstander (of medestander) voor de grote jobboards geboren. Loop dus niet achter de feiten aan en zorg dat je klaar bent voor deze buitengewone kans op nieuwe sollicitanten voor je bedrijf!
Wil je ook bovenaan komen in Google for Jobs?
Ben je benieuwd hoe jij Google for Jobs voor jouw WordPress website kunt inzetten of wil je weten of je vacatures zowel aan de technische als tekstuele kant in orde zijn? Neem contact op! E-mail ons via hallo@2befresh.nl of bel 085-1300643.
Vrijblijvend advies
Weten hoe jij online kan scoren?
Maak een afspraak via onze contactpagina of laat je gegevens achter.