Social Media Advertising 2BeFresh

3 social media tips voor online vindbaarheid

17 november 2022
social media online vindbaarheid

Mees van der Plas

Marketeer


Artikel delen

In deze blog geven we 3 tips voor een betere online vindbaarheid door middel van social media. In de moderne wereld van vandaag is een groot deel van je doelgroep waarschijnlijk actief op social media. Facebook, Instagram, YouTube en andere platformen spelen een steeds grotere rol in de vindbaarheid van bedrijven op het internet. In deze blog delen we de 3 tips van 2BeFresh om social media in te zetten om beter gevonden te worden in Google:

  1. Content is koning
  2. Kies voor video’s
  3. Vindbaar in alle zoekmachines
online vindbaarheid social media

Hoe social media niet helpt om beter gevonden

Laten we beginnen met een voorbeeld van hoe social media niet helpt om beter gevonden te worden in zoekmachines. In het verleden zijn veel online marketeers namelijk de mist in gegaan. Het idee was dat social media de ideale bron was voor backlinks. Dit is een verwijzing van een externe website naar je eigen website. Deze verwijzingen laten Google weten dat er waardevolle content op je site te vinden is aangezien anderen hiernaar verwijzen. Hoe meer van deze verwijzingen je website heeft, des te beter jij zult ranken tussen de zoekresultaten in Google. Veel marketeers zagen social media hierdoor als een ideale tool om grote aantallen backlinks naar een website te spammen.

Echter heeft Google’s algoritme dit spelletje door en zijn backlinks vanaf social media lang niet zo waardevol als veel marketeers dachten. Verwijzingen vanaf websites met een lage autoriteit worden namelijk als negatief gezien, zeker als dit grote aantallen zijn. Daarbij tellen backlinks vanaf social media posts niet mee aangezien deze berichten niet geïndexeerd worden. Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om je vindbaarheid een boost te geven met social media.

3 tips van 2BeFresh om beter gevonden te worden

De ‘directe’ invloed van social media op online vindbaarheid blijkt uit het verleden vrij klein te zijn. Maar dat betekent niet dat social media helemaal geen rol speelt in de vindbaarheid van je website. Dit zijn 3 manieren hoe social media (indirect) bijdraagt aan betere vindbaarheid.

1. Content is koning

Het delen van waardevolle content op social media is belangrijk. Het resulteert namelijk in een groter bereik en meer betrokkenheid bij je posts. Hoe meer personen je social media voor ogen krijgen, hoe groter de zichtbaarheid van je website wordt. Dit resulteert vervolgens in een toename van websitebezoekers, wat weer indirect bijdraagt aan een betere ranking van je website. Een site die actief is en veel bezoekers heeft wordt namelijk als waardevol gezien door het algoritme.

Een ander voordeel van waardevolle content is dat jouw publicaties mogelijk worden gebruikt door andere websites. Wanneer dit gebeurt kan het zijn dat er naar jouw website wordt verwezen als bron waardoor jij alsnog waardevolle backlinks binnen weet te halen via social media! 

2. Kies voor video’s

Als we kijken naar de indirecte bijdrage van social media aan de vindbaarheid in Google, is er één specifiek platform dat hier een grote rol bij kan spelen. YouTube, het social media platform van Google zelf. YouTube video’s winnen het vaak van veel zoekresultaten in Google, omdat ze een snelle uitleg bieden die relevant is aan de zoekopdracht. Onderstaande afbeelding laat zien hoe een video het heeft gewonnen van meer dan 2 miljard zoekresultaten bij de zoekopdracht ‘how to paint a room’! Daarbij kan je deze video’s ook gebruiken als content voor andere social mediakanalen. Het is inmiddels bewezen dat video’s meer betrokkenheid opleveren dan afbeeldingen op Facebook en Instagram en met de groeiende bekendheid van TikTok worden video’s steeds groter in de wereld van social media.

video online vindbaarheid

3. Vindbaar in alle zoekmachines

We kijken in deze blog naar de mogelijkheden voor social media om beter gevonden te worden in zoekmachines als Google. Echter hebben de grote social media platformen natuurlijk ook een eigen zoekfunctie. De funnel naar een nieuwe klant kan net zo goed starten bij een zoekopdracht in de zoekfunctie van Pinterest, Instagram of YouTube, als in de zoekfunctie van Google. Daarbij bekijken potentiële klanten vaak even de social mediakanalen om een beeld te krijgen wat voor bedrijf het is. Zorg er dus voor dat je (merk)naam goed vindbaar is op de grote social media platformen en dat je in beeld komt bij aansluitende hashtags.

Bonus tip: meten is weten

Wanneer je veel tijd hebt gestoken in het delen content op social media, is het belangrijk om te achterhalen of je daadwerkelijk beter gevonden wordt. Onze tip is om Google Analytics te koppelen aan je website. Google Analytics geeft je inzicht in het aantal websitebezoekers en welk gedrag zij vertonen op je website. Hier kan je terugzien of het aantal bezoekers afkomstig van social media is toegenomen, hoeveel bezoekers converteren én welke platformen het meeste verkeer opleveren. 

vindbaarheid social media

 Hulp nodig?

Kan je wat hulp gebruiken bij het inzetten van social media en het verbeteren van je online vindbaarheid? Laat je dan helpen door 2BeFresh om beter gevonden te worden. Daag ons per mail uit via hallo@2befresh.nl of bel naar 085-1300643. We hebben door de jaren heen veel ervaring en kennis opgedaan over de mogelijkheden om gevonden te worden op het internet. We helpen je graag!

Kom in contact met 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Maak een afspraak via onze contactpagina of laat je gegevens achter.