Onze reden om voor WordPress te kiezen in 2022

Home  /  Blog   /  Onze reden om voor WordPress te kiezen in 2022

Onze reden om voor WordPress te kiezen in 2022

De afgelopen 8 jaar hebben wij steevast gebruikgemaakt van het WordPress CMS. Na wat kleine uitstapjes om kennis te maken met andere systemen, blijft WordPress ons systeem van keuze. We hebben zelfs een tijd overwogen om ons eigen CMS te ontwikkelen, maar na ervaringen van websites die we overnamen van onze collega’s blijkt dit voor onze klanten een groot nadeel te zijn. Ze blijven met de website vastzitten aan hun internetbureau en dat past niet in de huidige tijdsgeest, waarbij vrijheid van de klant om over te stappen of dingen in eigen huis te ontwikkelen steeds belangrijkere punten worden.

De belangrijkste reden waarom wij voor WordPress blijven kiezen, is vanwege het marktaandeel. Op 14 december is het marktaandeel gestegen naar 43,1% van alle websites op het internet. Dit maakt WordPress verreweg het grootste CMS systeem dat beschikbaar is. Een groot bijkomend voordeel hiervan is de hoeveelheid plugins, tools en mogelijkheden die dit CMS biedt. Door het gigantische marktaandeel brengen alle grote systemen koppelingen uit met WordPress, iets dat de kwaliteit en de flexibiliteit van je website ten goede komt.

WordPress in cijfers

Als internetbureau houden wij van cijfertjes. Niet alleen om onze campagnes te optimaliseren, maar ook om weloverwogen keuzes te maken. Een paar belangrijke cijfers op een rijtje:

  • Binnen de CMS markt heeft WordPress een marktaandeel van 60,8%.
  • Binnen de volledige websitemarkt is dit 43,1%.
  • WordPress voorziet het CMS van 14,7% van de topwebsites in de wereld.
  • Elke dag komen er ongeveer 500 WordPress websites bij, dit ten opzichte van 60-80 per dag op platformen als Shopify en Squarespace.
  • Er zijn inmiddels meer dan 55.000 plugins beschikbaar voor WordPress.
  • 22% van de top 1 miljoen e-commerce websites draait op het WordPress platform.

Wat hebben de cijfers met onze keuze te maken?

Wij proberen het meerendeel van de keuzes die we maken te baseren op cijfers. Dit doen we bij het optimaliseren van Google Ads, wanneer we in Google Analytics constateren dat de rode lijn door een website niet klopt, maar bijvoorbeeld ook als we zien dat een website extra servercapaciteit nodig heeft. Door cijfers goed te analyseren kunnen we gedegen en weloverwogen keuzes maken, zo ook over ons CMS. De cijfers van WordPress laten ons zien dat dit het platform voor ons is. We hoeven dus niet voor elke website het wiel opnieuw uitvinden, maar gebruikmaken van de mogelijkheden en daarop doorontwikkelen.

waarom wordpress

Wat zijn de gevaren van zo’n marktaandeel?

Met 55.000 plugins beschikbaar is er zoveel keus dat het ook nadelen met zich meebrengt. Niet elke plugin is veilig of draagt positief bij aan de SEO. Ook is WordPress een steeds interessantere prooi voor hackers. Als ze 1 keer een website binnenkomen, zijn er online vast nog duizenden, al dan niet tienduizenden te vinden die hetzelfde risico lopen. Het up to date houden van je WordPress website en het regelmatig checken van de risico’s is steeds belangrijker aan het worden. Je kunt dit vergelijken met een Windows computer. Die wordt ook veel sneller geïnfecteerd dan een Mac computer. Dit alles heeft voornamelijk te maken met dat het marktaandeel van Windows (+/- 80%) veel interessanter is voor de hackers dan die van Mac. Niet dat je volledig veilig bent wanneer je een ander CMS gebruikt, risico’s blijven er altijd,maar hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind.

Wanneer je deze gevaren goed kunt managen, is er maar weinig risico dat je problemen ondervindt met je website. Heb je er zelf te weinig kaas van gegeten, dan raden wij aan om een specialist in te schakelen om je site in topconditie te houden.

Samenvattend

Nu we zowel de plus- als minpunten van een groot marktaandeel benoemd hebben, is het tijd voor de conclusie. Wij als WordPress specialisten vinden het risico op hacks verwaarloosbaar wanneer er goed onderhoud uitgevoerd wordt door specialisten en er actief gemonitord wordt wat er met de website gebeurd. Mede hierdoor, en de vele pluspunten die aan WordPress hangen, is dit ons platform van keuze.

Voor de totstandkoming van dit artikel hebben we verschillende bronnen gebruikt.
De belangrijkste bron was de State of the World 2021 keynote van de WordPress co-founder Matt Mullenweg.
Een ander artikel dat we geraadpleegd hebben is dit artikel van onze hostingpartner Kinsta.

Deze geestelijk leider heeft bij 2BeFresh de touwtjes in handen. Mr. Lindeman draait al sinds 2010 op volle toeren mee in de wereld van Social Media, webdesign en IT oplossingen. Stef is een rasondernemer in hart en klieren. Hij is niet te stoppen en dat is wel te merken aan de talloze toegewijde uren die hij spendeert aan telefoon of achter toetsenbord. Wat extra slaap zal hem goed doen, anderzijds blijft hij zijn klanten al jaren achtereen verrassen met de juiste oplossingen en het beste advies op het gebied van online ondernemerschap!