Social media afmetingen 2021

Home  /  Blog   /  Social media afmetingen 2021

Social media afmetingen 2021

social media afmetingen 2021

The most wonderful time of the year is inmiddels gepasseerd en de oliebollen zijn met poedersuiker en al verslonden, kortom: een nieuw jaar is weer aangebroken! Hoog tijd dus om je strategieën van het afgelopen jaar onder de loep te nemen en fris en fruitig aan de slag te gaan met een nieuw jaar vol mogelijkheden. Zijn je bio-teksten ook dit jaar relevant? Is je profielfoto nog wel van deze tijd? Nu je toch bezig bent, kun je ook gelijk een nieuwe omslagfoto voor LinkedIn maken. Om te voorkomen dat je visuals – waar je ongetwijfeld veel moeite in hebt gestopt – niet lekker uit te verf komen, is het belangrijk om elk jaar te kijken of de afmetingen van de social mediakanalen die jij gebruikt nog kloppen. Social media zijn immers altijd aan verandering onderhevig en daarmee ook de afmetingen die de platformen gebruiken voor het plaatsen van afbeeldingen. Ga het nieuwe jaar goed van start en scrol naar beneden voor de social media afmetingen voor 2021!

Facebook

Of het nu gaat om een reguliere post, een advertentie of Facebook Stories, je wilt natuurlijk dat jouw visuals opvallen in de feed van jouw doelgroep. Laat je afbeeldingen daarom knallen in de volgende afbeeldingsformaten:

Profielfoto/logo: 170 x 170 px
Omslagfoto: 820 x 312 px
Gedeelde afbeelding: 200 x 630 px
Afbeelding met link: 1200 x 630 px
Evenement omslagfoto: 1200 x 628 px
Facebook Stories: 1080 x 1920 px

Voor Facebook Ads gelden er weer andere afmetingen voor de afbeeldingen:

Messenger Ads, Marketplace Ads en Tijdlijn Ads: 1080 x 1080 px
Collectie Ads: 400 x 150 px
Carrousel Ads: 1080 x 1080 px

Social media afmetingen Facebook

LinkedIn

LinkedIn is uitermate geschikt om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Het zou dan ook zonde zijn als je afbeeldingen niet eruitzien als zou moeten. In 2020 werd LinkedIn Stories gelanceerd. Deze Stories kunnen alleen vanaf een mobiel apparaat worden worden geüpload. Daarentegen bieden ze wel de mogelijkheid om je doelgroep meer te laten zien van jouw bedrijf. Belangrijk dus om op de hoogte te zijn van de volgende specificaties voor afbeeldingen:

Profielfoto: 400 x 400 px
Bedrijfslogo: 300 x 300 px
Omslagfoto: 1584 x 396 px
Feed afbeeldingen: 1200 x 627 px
LinkedIn Stories: 1080 x 1920 px

Dan de grootte van de afbeeldingen van LinkedIn advertenties. Met de zeer gerichte advertentiemogelijkheden van LinkedIn, wat vooral is gericht op B2B-merken, kan het gebruik van visuals de impact van je advertentie maken of breken.

Gesponsorde content: 1200 x 627 px
Tekst Ads: 100 x 100 px
Carrousel Ads: 1080 x 1080 px
Horizontale Video Ads: 1920 x 1080 px
Verticale Video Ads: 1080 x 1920 px
Vierkante Video Ads: 1920 x 1920 px

Social media afmetingen LinkedIn

YouTube

Bij YouTube denk je waarschijnlijk (logisch ook) in eerste instantie alleen aan video. Je YouTube profiel is echter ook de ideale plek om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen met statische visuals.

Profielfoto/logo: 800 x 800 px
Omslagfoto: minimaal 2048 x 1152 px
Thumbnail van de video: 1280 x 720 px

YouTube afmetingen

Instagram

Instagram kan onder velen van ons worden bekroond als favoriete social mediakanaal. Omdat het platform continue zijn mogelijkheden blijft updaten, is het van belang dat wij hierin mee bewegen. Zeker bij een platform als Instagram, waar visuals leidend zijn, is het enorm van belang dat je beeldverhoudingen kloppen. Zo voorkom je vervelende bijsnijdingen.

Profielfoto/logo: 320 x 320 px
Vierkante afbeelding: 1080 x 1080 px
Verticale afbeelding: 1080 x 1350 px
Horizontale afbeelding: 1080 x 566 px

Instagram Stories zijn misschien wel de populairste Stories in social medialand. Dit betekent dan ook dat je IG Stories op hun best moeten zijn. Hebben ze net niet de perfecte maat, dan kun je het wel schudden. Bij Instagram Stories zijn de volgende aspecten belangrijk:

1080 x 1920 px
9:16 beeldverhouding
Max een bestandsgrootte van 4 GB

Een leuke manier om van videomarketing gebruik te maken is IGTV. Ook dan wil je natuurlijk de best practices voor beeldverhoudingen volgen. Zorg voor verticale video’s en houd de volgende regels in je achterhoofd:

Een beeldverhouding van 9:16
Bestandsgrootte beneden 650 MB
Lengte van de video kan variëren van 15 seconden tot 1 uur

Tot slot kun je ervoor kiezen om betaalde advertenties in te zetten om een groter publiek te bereiken. Je raadt het al, voor deze advertenties zijn weer aparte specificaties die je moet aanhouden:

Feed Ads: 1080 x 1080 px
Stories Ads: 1080 x 1920 px
Vierkante Explore Ads: 1936 x 1936 px
Horizontale Explore Ads: 1080 x 566 px

social media afmetingen Instagram

Twitter

Wil je de betrokkenheid, naamsbekendheid of het bereik een boost geven op je Twitter-kanaal? Met het gebruik van afbeeldingen krijg je al een hoop voor elkaar. Het is immer ook geen geheim dat social posts met visuals beter presteren. Voor Twitter kun je het beste de volgende formaten gebruiken:

Profielfoto/bedrijfslogo: minimaal 200 x 200 px
Omslagfoto: 1500 x 500 px
Afbeelding bij tweet: minimaal 440 x 220 px en maximaal 1024 x 512 px

social media afmetingen twitter

TikTok

TikTok wint steeds meer aan populariteit. De video’s worden meestal via het platform zelf gemaakt. Toch kan het voorkomen dat je een video moet uploaden, bijvoorbeeld als je met een influencer gaat samenwerken of een extra fancy video wilt hebben. In dat geval kun je deze aanbevelingen voor de verticale video’s volgen:

1080 x 1920 px
Minimaal 15 seconden, maximaal 60 seconden
Bestandsgrootte- en type: niet groter dan 287.6 MB. Voor advertenties niet groter dan 500 MB.

tiktok afmetingen

Hulp nodig?

Wil je ook jouw social mediakanalen onder de loep nemen, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Wij helpen je graag en kunnen zelfs je social mediakanalen geheel voor je verzorgen! Als je meer wilt weten over onze Online Marketing mogelijkheden op social media, klik dan hier. Liever persoonlijk advies? Neem contact met ons op via 085-1300643 of mail naar hallo@2befresh.nl.

Deze tekst-tijger geeft perfectionisme een nieuwe dimensie. Echter, bloedserieus mag je haar niet noemen, want je kunt haar altijd wakker maken voor een echt sterke woordgrap. Isabel is bovengemiddeld geïnteresseerd in marketing en lettertjes. Ze bouwt en creëert landingspagina’s, hippe blogposts, en meer…misschien brengt ze zelfs nog eens een boek uit. Gewapend met haar eigenste thermoskan thee zit Isabel elke dag weer klaar om samen met haar grote vriend hyper-focus te knallen. Meedenken doet ze ook nog eens, wat een topper!