Welke website past bij jouw onderneming? Hoeveel verschillende soorten websites zijn er eigenlijk? Dit is waarschijnlijk geen makkelijke vraag, want weet jij het antwoord? Jij kent jouw onderneming goed, maar jouw core business is niet gebruiksvriendelijke websites bouwen die aanslaan bij de juiste doelgroep. Je zult als ondernemer vast voorkeuren hebben of websites ter vergelijking. Toch is het raadzaam om de functionaliteit van jouw website te bekijken en ga je deze investering daadwerkelijk ook terugverdienen? Wellicht dat onderstaande tekst jou helpt bij de juiste keuze. Wouter zet hier 10 soorten websites op een rijtje en beschrijft enkele opties en functionaliteiten.
1. Hét visitekaartje
Deze vorm van website heb je in vele gedaantes en heeft niet perse het doel om klanten binnen te harken. Het is de plek voor jouw om klanten om jezelf te presenteren en om contact te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is de website van Stefan Slotboom. Stefan heeft een breed netwerk, werkt als bouwmanager en heeft niet te kort aan opdrachten. Wel moet Stefan makkelijk te bereiken zijn en wilt hij potentiële klanten kort uitleggen wat hij allemaal in zijn mars heeft.
2. Informatie verstrekker
Wil je meer dan een online visitekaartje en wil je klanten bedienen met informatie? Dan wordt je website ook een stuk groter. Het doel van je website is vertrouwen wekken bij nieuwe klanten en bestaande voorzien over de juiste informatie over jouw product of dienst. Een voorbeeld hiervan is de website van Haystaq. Zij leggen uit wat zij kunnen betekenen voor klanten maar ook hoe leuk het kan zijn om bij Haystaq te komen werken. Twee doelen dus eigenlijk, maar de basis; informatief.
3. Leadgenerator
In deze categorie heb je ook meerdere soorten websites met verschillende doelen. Leadgeneratie lijkt mij vrij duidelijk, je gebruikt je website om bezoekers snel richting contact te sturen. Door gebruik te maken van een slimme CTA (Call 2 Action) komen jouw klanten via bijvoorbeeld een contactformulier bij jou in de mailbox. Leads heb je er in verschillende vormen en zijn niet altijd gericht op verkoop. Laatst maakten wij bijvoorbeeld een landingspagina voor een opleidingscentrum met een online open dag. Het doel vooraf; geïnteresseerden laten inschrijven. Het doel op de dag zelf; mensen overtuigen om voor deze opleidingen te kiezen!
4. Off- en online winkel(s)
Let op! Dit vind ik zelf een van de mooiste vormen op dit moment. Vooral de detailhandel heeft te maken met de verschuiving van off- naar online. Er zijn al talloze voorbeelden van ook grote bedrijven die deze boot gemist hebben, maar ook die op tijd aan boord stonden. Afijn, wat bedoel ik met deze soort website? Je hebt een winkel(keten) en wilt je service uitbreiden met een webshop. Je verkoopt dus fysiek en online. Zo makkelijk als ik het hier neerzet, zo pittig kan het zijn in de praktijk. Denk bijvoorbeeld aan voorraadbeheer, e-commerce kennis en online marketing. Dit is misschien ook de reden dat er nog een hoop ondernemers overstag kunnen. Twijfel je nog? Mijn mening; doen!
5. Van Social naar Winkelmand
Je hebt vast weleens gehoord van de term impulsaankoop? Wil je als webshop eigenaar daar ook een graantje van mee plukken? Creëer dan de snelste route voor een aankoop op de juiste social media kanalen via adverteren of jouw community. Hieronder een voorbeeld van Tweezussen.nl een kledingboetiek uit IJsselstein. Via Instagram kun je direct shoppen binnen de post die doorlinkt naar de webshop. In drie klikken staat een item vanuit Instagram in de winkelmand van de potentiële koper. Absoluut een aanrader om je omzet te verhogen door het gebruik van social media en je webshop te koppelen.
6. Grote webshop
Iedereen heeft hier wel een beeld bij. Klein, middel of groot, de basis is online verkoop. Iemand die online gaat verkopen heeft een webshop nodig. Dat lijkt mij duidelijk, dus die keuze is gemaakt. Wat kan ik daar dan nog over zeggen? VEEL! Er zijn zo ontzettend veel doorgroeimogelijkheden en dat moet elke ondernemer in de oren klinken. Het doel; omzet verhogen! Dit kan door automatiseren, data gestuurd inkopen, een loyaliteitsprogramma lanceren of een ‘hey je winkelmand is nog vol’ e-mail versturen. Hoe je van een kleine webshop een Geldkoe maakt moet ik alleen een andere keer uitleggen. Eerst dit stuk afschrijven ????.
7. Reserveren / click and collect
Actueel zijn toch wel de websites met een boeking-module, online agenda of een click-and-collect systeem vanwege de maatregelen van Covid-19. Grote bedrijven hebben de middelen om dit snel uit de grond te stampen. Voor kleinere ondernemers ligt dat iets lastiger. Gelukkig zijn er verschillende kleine tools die je kunnen helpen dit soort systemen snel en voor weinig geld te lanceren. Zo hebben wij voor GardenPod een agenda module toegevoegd waarmee klanten zelf een afspraak kunnen inplannen. De agenda met afspraken is makkelijk zelf te beheren en bijvoorbeeld te koppelen aan Google Agenda. Kijk maar eens op de website van Calendly.
8. Portfolio = tijdwinst
Wat zijn er toch een hoop soorten websites! Maar hou vol ik noem er nog maar drie ☺️. En door… hét portfolio. Een website met een uitgebreide weergave van eerder gedane projecten en dienstverlening. In dit voorbeeld Bouw en Kozijnen Midden Nederland. Dit bedrijf gaat als een raket en krijgt ook zeker aanvragen via de website. Dus op de vraag verdient deze website zichzelf terug, ja. Op het gebied van het portfolio niet direct. Wel heeft het tijd gekost om online te plaatsen en tijd is geld. Toch levert deze inspanning en kosten, winst op, namelijk tijd. Als klanten vragen heb je voorbeelden? ‘Kijk maar op de website’ Wat kun jij nog meer op je website plaatsen om tijd te besparen?
9. Online catalogus
Bedenk je een webshop zonder afreken-functie? Voilà een online catalogus. Nu hoor ik je denken; maar waarom dan? Stel je hebt een fysieke showroom en verkoopt een specifiek product of maatwerk, maar je wilt wel je producten online showen. Dan kan dat natuurlijk perfect met een online catalogus. Ook een voorbeeld van een online catalogus zijn die van sommige groothandels. Zolang je niet bent ingelogd zie je een catalogus zonder prijzen. Na inloggen kun je daadwerkelijk producten bestellen.
10. Kleine webshop
Ik sluit de 10 soorten websites af met de all-time klassieker de ‘kleine webshop’. Er zijn zelfs webshops die maar één tot drie diensten of producten verkopen. Nederland telt mega veel kleine webshops in verschillende gedaantes maar welke kies je dan? Hier kan ik nu wel een boek over schrijven maar dat zal niet passen op deze pagina. Dat doe ik dan ook niet. De keuze om een kleine webshop te beginnen is vaak heel makkelijk. Het groot maken van z0’n webshop is andere koek. Toch zijn er enkele gouden tips, maar zoals eerder geschreven komt dat een ander keer aan bod.
Na het lezen nog steeds keuzestress? Bel mij, advies is gratis!
Neem contact op! E-mail mij via wouter@2befresh.nl of bel 085-1300643
Vrijblijvend advies
Weten hoe jij online kan scoren?
Kom in contact met onze altijd vrolijke Wouter. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...