Google Web Stories maakt snackable content SEO-proof

Home  /  Blog   /  Google Web Stories maakt snackable content SEO-proof

Google Web Stories maakt snackable content SEO-proof

google web stories

Op Facebook en Instagram is deze snackable content niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven: stories. “Wat jullie kunnen, kunnen wij beter!” moet Google gedacht hebben. En zo werd Google Web Stories in het leven geroepen. De zoekgigant heeft voor WordPress een plugin gelanceerd waarmee iedereen – ja, ook jij – visuele verhalen kan delen in de zoekresultaten. Web Stories zijn helemaal van deze tijd, worden goed geïndexeerd, zijn makkelijk om te maken én kunnen je SEO-strategie een boost geven als ze op de juiste manier worden ingezet. Maar wat zijn Google Web Stories precies, hoe maak je ze en hoe combineer je Web Stories en SEO zodat ook jouw verhalen bovenaan verschijnen?

Wat zijn Google Web Stories?

Web Stories zijn een nieuwe tool van Google, waarbij je een slideshow maakt van content die je wilt delen. Denk hierbij aan video’s, foto’s, tekst, GIF’jes, animaties, audio, etc. Tot op heden kennen we dit alleen van social media. Tik je op een story, dan ga je door naar de volgende slide. Doordat je eenvoudig mooie en interessante content kunt tonen, trigger je binnen enkele seconden de lezer om je website te bezoeken.

De Web Stories van Google zijn vooral gericht op smartphones. Doordat het werkt op AMP (Accelerated Mobile Pages) technologie, werkt het razendsnel op mobiele telefoons. Wel zo handig aangezien een groot gedeelte van de internetgebruikers op het web surft via hun smartphone. Anders dan de verhalen op onder meer Instagram, Facebook en Youtube verdwijnen Web Stories niet na verloop van tijd. In tegendeel: informatieve stories kunnen bovenaan de zoekresultaten komen te staan en zo op lange termijn veel verkeer genereren. 

web stories

Hoe werken Web Stories?

Goed, Web Stories zijn er dus speciaal op gericht om content te laten zien aan mensen die jouw website op hun telefoon tegenkomen. Stories zijn daarom altijd verticaal, zodat ze goed naar voren komen op het scherm van een smartphone.

In de praktijk verschillen Web Stories niet zoveel van hun huidige broertjes en zusjes. Je deelt jouw content in een beperkt aantal woorden en in maximaal dertig slides op een directe manier met je bezoekers. Dat je dertig pagina’s ter beschikking hebt, betekent natuurlijk niet per se dat je helemaal los hoeft te gaan 😉. Web Stories komen het beste tot hun recht als je tussen de tien en twintig slides hanteert. Maak je gebruik van video’s, let er dan op dat deze niet te lang duren. Idealiter hebben ze een lengte van minder dan vijftien seconden en in ieder geval niet meer dan zestig.

Breng je verhaal tot leven

The sky is the limit bij het maken van Stories. Vrijwel alles is mogelijk en dit maakt elk verhaal uniek. Toch zijn er een aantal goede basisprincipes die je in gedachte kunt houden om van jouw verhaal een succes te maken.

  • Focus op video-first. Maak zoveel mogelijk gebruik van boeiende, full-screen video’s in portretverhouding (9:16) voor een meeslepende ervaring.
  • Wees beknopt. Vermijd veel tekst en houd het bij de essentie. Hierbij kun je variëren met de lettergrootte en het font om de scanbbaarheid van de tekst te vergroten.
  • Let op de leesbaarheid. Maak je teksten makkelijk leesbaar door voldoende contrast en ruimte toe te voegen tussen de teksten en de afbeeldingen.
  • Deel jouw perspectief. Wees de hoofdrolspeler in je eigen Story en gebruik een verhalende manier om spanning op te bouwen van de ene naar de andere pagina.
  • Maak gebruik van animaties. Door elementen afzonderlijk van elkaar te animeren, worden visuals interessanter en leuker om naar te kijken. Hierdoor valt elk item op.
  • Zoek een stijl die bij je past. Ga voor animaties die bij jouw huisstijl passen en zorg zo voor herkenbaarheid.
  • Zorg voor een spetterende omslag. In het beste geval weerspiegelt de eerste pagina van de slidehow waar jouw merk voor staat en bevat het een titel en een publicatiedatum.
  • Voeg ondertiteling toe aan video’s. In sommige situaties is het niet mogelijk om een video met geluid af te spelen. Door ondertiteling toe te voegen voorkom je dat mensen afhaken.

hoe maak je google web stories

De voordelen van Web Stories

Twijfel je of je aan deze manier van content delen moet beginnen? We zijn de beroerdste niet en zetten daarom graag voor je op een rijtje waarom je deze kans niet moet laten liggen:

  1. Waarschijnlijk de belangrijkste reden: het is helemaal van deze tijd én heel erg tof! Met Web Stories ziet je content er veel aantrekkelijker uit dan via een oubollige webpagina.
  2. Omdat het principe van Stories al bekend is van social media, is de doelgroep gewend om informatie op deze manier tot zich te nemen.
  3. Elk verhaal heeft een unieke url en is daardoor te embedden net als andere webpagina’s met een permalink.
  4. Stories zijn responsive. Dit wil zeggen dat ze zich kunnen aanpassen aan de schermgrootte van de gebruiker.
  5. Met behulp van de plugin – die door Google zelf is ontwikkeld – zijn Stories goed indexeerbaar en kunnen ze snel ranken in de zoekresultaten.

Ranken in de zoekresultaten?

Jazeker. Nu we weten wat Google Web Stories zijn, hoe je ze leven inblaast en waarom we ze zouden gebruiken, wordt het tijd om te kijken hoe je Web Stories met SEO kunt combineren. Heb je een verhaal gemaakt, dan wil dat namelijk niet direct zeggen dat deze ook bovenaan de zoekresultaten te zien is. Maak jouw Stories daarom SEO-proof met deze tips:

  • Kwalitatieve inhoud. Net als bij normale webpagina’s is het belangrijk dat je jouw doelgroep voorziet van informatie die voor hen interessant is. Maak er dus geen verkapte advertentie van, anders is de kans groot dat je bezoekers verliest.
  • Slides. Gebruik minimaal 5 slides en maximaal 30. Zoals eerder gezegd, verhalen met 10 à 20 pagina’s werken het best.
  • Titel. Houd voor de lengte van je titel een maximum van 40 tekens aan.
  • Tekst. Per slide wordt aangeraden om maximaal 200 tekens aanhouden.
  • AMP-test. Test je Story met de AMP-tester van Google. Zo ben je er zeker van dat je verhaal goed wordt geïndexeerd.

ranken met web stories

Share your story

Inmiddels hebben we alle ingrediënten doorgenomen om ervoor te zorgen dat jouw Web Stories een succes worden. Wil je nog wat inspiratie op doen? Bekijk dan vooral de verhalen van The Atlantic over de goudkoorts in de Amazone en trailrunner Wim Groenendijk die tips deelt voor de beginnende hardloper.

Niets staat je nu nog in de weg om jouw eigen snackable content SEO-bestendig te maken. Ik zou zeggen: download de plugin, ga direct aan de slag en share your own stories! Wil je weten hoe jij Google Web Stories kunt inzetten voor je SEO-strategie of heb je andere vragen? Neem contact op! E-mail ons via hallo@2befresh.nl of bel 085-1300643. 

Deze tekst-tijger geeft perfectionisme een nieuwe dimensie. Echter, bloedserieus mag je haar niet noemen, want je kunt haar altijd wakker maken voor een echt sterke woordgrap. Isabel is bovengemiddeld geïnteresseerd in marketing en lettertjes. Ze bouwt en creëert landingspagina’s, hippe blogposts, en meer…misschien brengt ze zelfs nog eens een boek uit. Gewapend met haar eigenste thermoskan thee zit Isabel elke dag weer klaar om samen met haar grote vriend hyper-focus te knallen. Meedenken doet ze ook nog eens, wat een topper!