Social Media Advertising 2BeFresh

2024 staat voor de deur, een blik vooruit

1 december 2023
Online Marketing 2024

Wouter Post

Marketeer


Artikel delen

Nog maar één maand te gaan! Deze staat weer ouderwets in het teken van de feestdagen, maar voor sommigen ook voor een gunstige vakantiekalender. Het jaar ’23 zit er dus bijna op. Een jaar waarvan velen achten het normaal te kunnen noemen. En dat terwijl er tot 10 maart nog Covid adviezen golden, er nog meer oorlog bij is gekomen en we ook politiek gezien een nieuwe weg in slaan.

Maar ach, wat is dan wel een normaal jaar? Wij kijken in ieder geval op ons vakgebied wel vooruit en laten we dat gezellig houden. Lees mee richting 2024 in onze wereld van online marketing.

Betaald verkeer onder druk

Waarom? Dat zal ik je vertellen 😉 Het wordt door wetgeving steeds moeilijker om gericht te adverteren. Dit komt door het verdwijnen van third party cookies, wijzigingen binnen Google en het verder aanscherpen van privacy settings. De verandering in mediaconsumptie speelt daar ook een rol in en META ligt op dit moment ook flink onder vuur en mag wellicht niet meer gericht adverteren.

Een leuke uitdaging kun je wel stellen! Meeliften wordt dus een stuk moeilijker, daarom is het zaak om te werken aan First Party Data en verwacht ik ook winst voor bedrijven die hun community op orde hebben en onderhouden.

Privacy en begrensde content

Ik noemde de term net al even; mediaconsumptie. De manier waarop wij consumeren verandert continue en dit geldt net zo goed voor media en content. Vraag jezelf het volgende eens af: Zit jij nog op alle social kanalen? Of ben je sommige een beetje zat? Je zoekt 1x naar een thermoskan en je wordt een week lang doodgegooid met advertenties. En vul jij nog een e-mailadres in om een Whitepaper te downloaden?

Stop met Big Brother is Watching You want het trucje wordt te oud. Ikzelf zal wel bevlekt zijn door mijn werkzaamheden, maar ik klik voor waardevolle content ook nooit meer op een advertentie en ik hekel remarketing campagnes als het mijzelf overkomt. Het vergt een nieuwe aanpak. Superinteressant als je het mij vraagt, maar ook wel een beetje voorspelbaar!

Kwalitatieve content

Gelukkig blijft er wel waardering voor kwalitatieve content! Tenminste, dat blijkt bijvoorbeeld uit de populariteit van podcasts. Zelf waardeer ik het enorm als een bedrijf tijd heeft gestoken in de juiste informatievoorziening van een product of dienst. Het valt absoluut niet mee om je bezoekers en klanten te voorzien van top informatie. Het vergt veel tijd en energie. Gelukkig betaalt het zich vaak wel uit omdat je vertrouwen opbouwt bij de mensen die betrokken zijn. Bovendien waardeert Google dit ook nog steeds, dus zul je hoger in de zoekresultaten eindigen. Enige maar = AI, want niet iedereen hoeft meer een specialist te zijn om een waanzinnige bak letters op een scherm te toveren.

Marketeer Wouter Post over Online Marketing in 2024

Zoekverkeer blijft veranderen

Natuurlijk best logisch, want alles verandert op z’n tijd. Maar wat staat ons te wachten? Stem gestuurd zal nog steeds terrein winnen. Maar de belangrijkste signalen zijn toch wel de onderzoeken naar zoekgedrag bij jongeren. Bijna 40% van jonge mensen zoekt niet meer via Google Maps naar een plek om te lunchen, maar doet dit via TikTok of Instagram. Iets voor de toekomst. Conclusie: bind je niet te veel aan Google want men start een zoektocht ook op andere plaatsen als bijv. Pinterest, Amazon of Bol.com.

AI geaccepteerd – Je eigen PA

Iets meer dan een jaar geleden stond de wereld nog volledig op z’n kop! Met de komst van gratis AI Tools maakte bijna iedereen een accountje aan. Inmiddels is de gedachte volgens mij aardig ingeburgerd. Maar wegdenken is er niet meer bij. Tenminste zo sta ik erin. Ga maar eens bij jezelf na toen je de eerste keer een AI prompt intoetste, inmiddels is het toch al normaal geworden?

Toch blijven mensen bang voor deze ontwikkelingen en vooral op het item deepfake foto’s en videos, wat ik terecht vind. Maar hier zijn ook weer genoeg mensen druk mee om regeltjes voor op te stellen. Laten we het maar omarmen en het beste eruit halen. Voor mij is het een persoonlijke assistent die zowel zakelijk als privé een handje kan helpen. Net nog een Sinterklaasgedicht in elkaar geflanst bijvoorbeeld. 🙂

Online winkelen anno NU

Al gehoord van live shopping en social commerce? In Nederland en de rest van de westerse wereld slaat het nog niet zo aan, maar naar verwachting komt daar volgend jaar verandering in. Onlangs heeft TikTok shopping uitgerold in Amerika en in China is Live Shopping al enorm groot. Tevens wordt er door een paar grote techbedrijven flink op geïnvesteerd. Persoonlijk zou ik het niet zo raar vinden en vind ik het een logische opvolging na de E-Commerce bom die Covid met zich mee bracht. Vanaf de bank shoppen is nog nooit zo makkelijk geweest. Iets om zeker in de gaten te houden en evt. op in te springen of alvast te anticiperen.

Trends in online marketing land door Wouter Post

Marketing doelen

Leuk, zes uiteenlopende verhaaltjes over marketing trends in 2024. Maar wat zijn jouw doelen? Onze klanten zitten bijvoorbeeld (nog) niet op TikTok, Pinterest etc. Laten we beginnen met jouw standaard doelen. Zijn die al bekend? Is dit op korte termijn of is er ook een meerjarenplan? Ik merk dat vooral dat laatste vaak mist bij organisaties/ondernemers. Dat maakt het soms erg lastig om een doel te formuleren. Gelukkig stellen wij bij 2BeFresh genoeg doelen. Voor onszelf, maar ook voor onze klanten. Lukt het ze zelf niet, dan doen wij dat toch? Ook daarvoor zijn wij een full service internetbureau.

Marketingstrategie

In een ideale wereld is dit de maand om het e.e.a. op een rijtje te zetten voor het nieuwe jaar. Als jouw bedrijfsdoelstellingen bekend zijn, kunnen wij daar een stuk makkelijker marketingdoelen voor formuleren. Maar dus ook een stukje strategie op loslaten. Wil je als ondernemer bijv. meer zakelijke klanten aantrekken in 2024, dan is het logisch dat je via LinkedIn een strategie gaat naleven. Of je wilt bijvoorbeeld meer terugkerende klanten aan je binden om je omzet op dat punt te verhogen. Dan kan een extra website puur voor deze klanten uitkomst bieden.

Google Business

We sluiten deze lap tekst af met de grote gratis tip! Google Business, voorheen Google Mijn Bedrijf, is vandaag de dag nog steeds kosteloos. Deze (soms) onderschatte tool van Google kan iedereen gebruiken om zijn online positie te versterken. Zorg dat je deze pagina claimt en beheert. Heb je er toch te weinig kaas van gegeten, dan kunnen wij je altijd een handje helpen. Sowieso iets wat wij deze maand gaan doen voor onze klanten. Even langs de openingstijden lopen, hoe zijn je huidige Google Reviews en zijn je foto’s nog actueel. Vergeet deze niet in jouw marketingmix!

Wat zijn jouw plannen voor 2024?

Ik hoop dat mijn krabbels je een beetje hebben geïnspireerd en je deze maand de tijd vindt om wat plannen op papier te zetten. Ben je al klant, laten we dan samen vooruit kijken. Nog geen klant? Nodig jezelf dan uit in onze woonkamer. Het eerste bezoek kost je niks, en wie weet wat voor moois eruit rolt. Dan schuif ik graag aan, want passievol over mijn vak praten is als een hobby. So no strings attached 😉 En alvast fijne feestdagen gewenst!

Wouter Post van Internetbureau 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Kom in contact met onze altijd vrolijke Wouter. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...