Social Media Advertising 2BeFresh

Verlaten winkelwagens, een niet te missen kans

5 juli 2019
verlaten winkelwagen

Stef Lindeman

Marketeer


Artikel delen

Elke website is bekend met een volle online winkelwagen van klanten maar, waar op het laatste moment de conversie toch lastig blijkt. De klanten laten een volle winkelwagen achter en verlaten de website. Hier valt meer uit te halen voor elk bedrijf. Hieronder worden oorzaken van verlaten winkelwagens uitgelicht, tips om deze bezoekers toch nog te converteren en wat het voor jouw bedrijf kan bieden. 

Oorzaken

Websites die eindigen met een verlaten volle winkelwagen hebben klanten die uiteindelijk toch beslissen om de aankoop niet te doen. Mogelijke oorzaken hiervan zijn:

  • Gericht op oriëntatie maar niet aankopen – Klanten zijn bezig met het oriënteren in plaats van het aankopen van producten als doeleinde.
  • Verzendkosten of bezorgtijden passen niet bij verwachtingen – Klanten worden verrast door de verzendkosten of de bezorgtijden en haken hierdoor af.
  • De prijs is te hoog of de bezoeker wil deze met concurrentie vergelijken – De klant wordt afgeschrokken door het totaalbedrag en denkt eventueel goedkoper bij concurrenten uit te zijn.
  • Besluit alsnog een fysieke aankoop te doen – De klant wil het product in het echt zien of advies hierover ontvangen en besluit naar een fysieke winkel te gaan.
  • Er doen zich problemen voor met betaling – De klant ziet geen geschikte betaalmethode die bij de klant aansluit en besluit daarom weg te gaan.
  • Andere technische problemen – Er doen zich technische problemen met de winkelwagen voor waardoor de klant besluit weg te gaan.

Het is natuurlijk zonde om deze klanten de websites te laten verlaten zonder dat zij hun winkelwagen afrekenen. Met behulp van e-mail marketing kan de klant opnieuw benaderd worden om alsnog overtuigd te worden de aankopen te doen. Er bestaan een paar handige tips & tricks hoe je dit het beste kan aanpakken.

Tips

Cascade Campagne

Een cascade campagne is een campagne waarbij meerdere e-mails gestuurd worden naar de klant. Elke e-mail hoort afgesteld te worden aan het moment waarop de klant benaderd wordt ten opzichte van het moment dat de winkelwagen ‘verlaten’ is achtergelaten. Onderstaand geeft een voorbeeld:

Vlak na verlaten is het handig om een behulpzame e-mail te sturen om te kijken of klanten ‘vergeten’ zijn de laatste stap van het conversie proces te verrichten. Het dient als een herinneringsbericht. De tweede mail die verzonden wordt is vaak 2 dagen na het verlaten van de website. Het is het beste om dan te doen alsof de klant de eerste e-mail gemist heeft. Hierbij bied je de klant een prikkel om alsnog de aankopen te doen (denk hierbij aan gratis bezorgen vanaf een bepaald bedrag). De laatste mail wordt een week na verlaten verzonden. Hierin maak je het urgent voor de klant om de aankoop te doen door bijvoorbeeld uit te lichten dat de korting bijna verloopt.

Met deze aanpak bouw je dus meerdere contact momenten met de klant op, om deze zo alsnog te overtuigen de aankoop te doen. Al met al leidt dit tot een hogere conversie voor je webshop. Wat overblijft is de vraag wat er precies in zo’n e-mail moet staan om de klant te overtuigen.

Wat staat er in een goede winkelwagen e-mail?

Om een hoge conversie te genereren voor je bedrijf is het handig om deze maatstaven te gebruiken bij het opbouwen van je e-mail marketing voor de verlaten winkelwagen.

  • Persoonlijk – Als u op de juiste manier e-mail marketing toepast beschik je over de naam van de klant. Zorg dat deze gebruikt wordt zodat het persoonlijker word.
  • Alternatieve producten – Op basis van de verlaten winkelwagen weet je waar de klant naar op zoek was. Promoot dus de verlaten winkelwagen zelf maar vind ook alternatieve producten of complementaire producten waardoor de klant meer overtuigd kan raken.
  • Productafbeeldingen – Gebruik veel afbeeldingen. Het blijkt dat dit effectiever werkt dan alleen maar tekst in de mail.
  • Uitnodigend e-mail onderwerp – Zorg dat de e-mail een pakkend onderwerp heeft. Dit zorgt ervoor dat de klant geïnteresseerd raakt om de e-mail te openen.
  • Uitschrijf link – Het gebruik van een uitschrijf link is wetmatig verplicht. Daarnaast is het makkelijk voor de bezoeker als deze niet geïnteresseerd is en scheelt het moeite voor jezelf om de klant handmatig uit de lijst te verwijderen.
  • Korting (optioneel) – Soms kan korting de doorslaggevende reden zijn voor een klant om een aankoop te doen. Het is dus mogelijk om bijvoorbeeld de verzendkosten weg te laten vallen om de klant toch over de streep te trekken. Het is wel verstandig dit pas bij een latere e-mail te doen, zodat je kunt zien of de normale marketing genoeg effect heeft om je klant over de streep te trekken.
  • Call-to-Action – Het is handig om een Call-to-Action knop in de e-mail te verwerken. Dit zorgt er sneller voor dat mensen terugkeren naar hun winkelwagen, en raken zij sneller overtuigd om die stap te zetten.

Voordelen

Het achterlaten van een winkelwagen is een gemiste kans voor jou als bedrijf. Door hierop in te spelen bij de bezoekers van jouw website grijp je de kans om extra omzet te genereren. Volgens Amerikaans onderzoek levert het een hoger conversiepercentage van 20,8% op. Dat wil zeggen dat dat 20,8% van de mensen die hun winkelwagen achterlaat, door middel van e-mail marketing alsnog de aankoop doet.

Zoals je ziet komen er wel wat dingen kijken als het gaat over het ‘verlaten’ winkelwagen probleem. Ben je geïnteresseerd in wat de opties voor jou zijn om een dergelijke stap te ondernemen of dit te gebruiken in jouw eigen webshop? Leg gerust eens contact met ons. Samen kunnen we kijken wat de mogelijkheden zijn en welke opties voor jou handig zijn te gebruiken.

Stef Lindeman van 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Kom in contact met onze altijd scherpe Stef. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...