Waarom het optimaliseren van je bedankpagina een slimme zet is

Home  /  Blog   /  Waarom het optimaliseren van je bedankpagina een slimme zet is

Waarom het optimaliseren van je bedankpagina een slimme zet is

Bedankt voor je aanvraag. Of bedankt voor je download. Of aankoop. Of review. Waarschijnlijk heb je al wel een beetje door waar ik heen wil. Want nog té vaak bestaan bedankpagina’s uit niet meer dan alleen dat ene zinnetje. De kracht van een goede bedankpagina wordt zeer onderschat. Ja, ook door marketeers. En dat is zo zonde. Zeker als je bedenkt dat dit soort pagina’s ideaal zijn om meer klantenbinding te creëren, een hogere klanttevredenheid te vergaren én meer conversies binnen te slepen. Hoog tijd dus om die kille bedankjes voorgoed te schrappen en van nu af aan alleen nog knallende bedankpagina’s te schrijven. Hoe je dat doet? Dat lees je natuurlijk hier. Thank me later. 😉

Een stapje terug: wat is een bedankpagina eigenlijk?

De naam zegt al genoeg: een bedankpagina is simpelweg de pagina waar converterende bezoekers worden bedankt voor de actie die zij hebben ondernomen. Je verwijst hen door naar deze pagina na het doen van een aankoop, maar ook na het invullen van een contactformulier, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van een white paper.

Naast dat je met een bedankpagina aangeeft dat de door de websitebezoeker ondernomen actie is gelukt, kan deze pagina ook worden gebruikt om je doelen te meten. Het is immers de laatste stap in het aankoop-/inschrijfproces en dus kun je eenvoudig achterhalen hoe vaak en welke doelen je hebt bereikt. Heb je nou echt een goede bedankpagina, dan is deze pagina ideaal om de dialoog met je bezoeker verder op te pakken.

Jouw bedankpagina optimaliseren als een pro

Het moge dus duidelijk zijn dat je veel baat kunt hebben bij een steengoede bedankpagina. Maar waar bestaat deze pagina naast  het zinnetje “Bedankt voor…” dan uit?

Maak je bedankpagina meetbaar

Ik heb het net al even benoemd: een bedankpagina is uitermate geschikt om je vastgestelde doelen bij te houden. Maak ‘m dus meetbaar! Concreet betekent dit het volgende:

  • Zorg dat Google Analytics ook staat ingesteld op je bedankpagina.
  • Stel je bedankpagina in als conversie.
  • Houd in de gaten wat het bouncepercentage, gemiddelde sessieduur én uitstappercentage van je bedankpagina zijn.

Verberg je bedankpagina voor Google

Deze stap kun je zien als een verlengstuk van de stap hiervoor. Je wil namelijk wel je bedankpagina meten, maar je wil niet dat-ie door Google wordt geïndexeerd. Waarom? Twee belangrijke redenen. Verberg je de pagina niet, dan bestaat er een kans dat mensen je bedankpagina bereiken via Google. Heb je een beetje pech dan zou de pagina tevoorschijn kunnen komen als sitelink extensie in je organische zoekresultaten. Lijkt mij persoonlijk dat je daar liever andere pagina’s hebt staan. 😉 Het verbergen van de pagina regel je eenvoudig via de Yoast plugin.

bedankpagina verbergen voor google

Geef duidelijk aan wat de volgende stap is

Stel je voor: je hebt een lekkage in huis en dus ga je op zoek naar een loodgieter die jou kan helpen. Je vindt een geschikte kandidaat, vult het contactformulier in en vervolgens beland je op een bedankpagina met de tekst ‘bedankt voor het invullen van ons contactformulier’. Ja oké, en nu dan? En precies díé gedachte wil je voorkomen. Geef daarom duidelijk aan wat de volgende stap is. Zeker bij een bedankpagina is verwachtingsmanagement een belangrijk onderdeel. Wanneer kan iemand een reactie verwachten? Wordt er verder nog wat van hen verwacht na het invullen van een formulier? Door deze vragen voor je websitebezoeker te beantwoorden voorkom je een hoop onduidelijkheid.

Breng gerelateerde producten en/of diensten onder de aandacht

Converterende bezoekers hebben een hoge attentiewaarde. Een bedankpagina is dus dé perfecte plaats voor de up- en cross-selling van bepaalde producten en/of diensten. Een goed voorbeeld hiervan is een vliegmaatschappij die, nadat een vlucht is geboekt, ook direct accommodaties en autoverhuur aanbiedt in diezelfde stad. Uiteraard zou je dit soort informatie al tijdens het betaalproces kunnen laten zien, maar idealiter houd je je betaalproces zo overzichtelijk als mogelijk. Teveel informatie werkt namelijk conversieverlagend en dat is natuurlijk iets wat je niet wil.

Plaats relevante content

De belangrijkste regel als het gaat om bedankpagina’s, is dat je altijd een ‘dood eind’ moet voorkomen. Dit doe je door de pagina te voorzien van content waar je converterende bezoeker wat aan heeft. Heeft diegene bijvoorbeeld een aankoop gedaan? Verwijs dan door naar je FAQ waarin alle informatie staat over wat te doen wanneer een bestelling is vertraagd of als iemand iets retour wilt sturen. Is er een white paper gedownload? Plaats dan linkjes naar andere interessante informatie over dat onderwerp. Op deze manier ben je jouw websitebezoekers optimaal van dienst. Worden ze blij van.

Voeg social links toe

Waarschijnlijk onnodig om te zeggen, toch doe ik het. Social media zijn ontzettend belangrijk binnen online marketing. Dit geldt zowel voor B2B als B2C. Door het toevoegen van social media links op je bedankpagina kun je eenvoudig meer volgers, likes en views binnenharken. Dit is natuurlijk mooi meegenomen, maar naast deze voordelen geef je bezoekers de mogelijkheid om beter in contact te staan met jou als bedrijf. In het beste geval ontwikkel je hiermee een langdurige relatie met je bezoekers en dat is uiteindelijk één van de waardevolste dingen die er zijn.

Verleid mensen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief

Jouw websitebezoeker heeft zojuist zijn energie gestoken in het aankoop-, download- of inschrijfproces en (waarschijnlijk) zeer verheugd dat alles goed is verlopen. Na zo’n ‘feel-good moment’ is de kans aanzienlijk groter dat hij iets voor jou terug wilt doen. Maak slim gebruik van dit moment en geef hem de mogelijkheid om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Wijs hem hierbij op de vele voordelen die dit biedt, zoals het op de hoogte blijven van acties en nieuwtjes.

Bonus tip: gebruik niet álle bovenstaande methodes!

Fijn natuurlijk zoveel manieren om jouw bedankpagina te optimaliseren, maar klap vooral niet door! Kijk wat het beste werkt voor jou, je business en je doelgroep. Je wilt immers niet dat je ellenlange bedankpagina mensen afschrikt. 😉

Kunnen wij je helpen?

Met bovenstaande punten maak je een goede start bij het optimaliseren van jouw bedankpagina. Meer informatie hierover? Wij helpen je graag. Mail naar hallo@2befresh.nl of bel 085-1300643 en vraag naar wat we voor jou kunnen betekenen!

Deze tekst-tijger geeft perfectionisme een nieuwe dimensie. Echter, bloedserieus mag je haar niet noemen, want je kunt haar altijd wakker maken voor een echt sterke woordgrap. Isabel is bovengemiddeld geïnteresseerd in marketing en lettertjes. Ze bouwt en creëert landingspagina’s, hippe blogposts, en meer…misschien brengt ze zelfs nog eens een boek uit. Gewapend met haar eigenste thermoskan thee zit Isabel elke dag weer klaar om samen met haar grote vriend hyper-focus te knallen. Meedenken doet ze ook nog eens, wat een topper!