Het nieuwe jaar is in zicht en dat betekent dat het tijd is om een stapje extra te zetten voor jouw marketing. Dat kun je zelf doen, maar daar kun je natuurlijk ook onze hulp voor inschakelen. Vandaag vertellen we je over één van de onderdelen van online vindbaarheid: sitemaps en het belang hiervan, zodat jij in het nieuwe jaar kan knallen met alle aspecten van online marketing.
Een website bevat al gauw een hoop pagina’s. Een blogje hier, een landingspagina daar. Allemaal belangrijke pagina’s, maar zoekmachines zoals Google weten niet zo goed welke pagina wel belangrijk is en welke niet. Een sitemap helpt daar bij. Het is eigenlijk een plattegrond voor de zoekmachines van jouw website. Wat is een sitemap? Waarom heb je hem nodig? En hoe kun je hem aanmelden bij Google? We leggen het je graag uit.
Wat is een sitemap?
Zoekmachines zoals Google doorlopen dagelijks talloze URL’s op internet. Dat doen ze ook voor jouw website. Maar ze weten niet zo goed wat belangrijk is en wat niet. Stel je eens voor dat je voor het eerst in Disneyland Parijs bent, je hebt geen kaart van het park en weet dan ook niet goed waar elke attractie is. Het duurt hierdoor veel langer om alles te vinden. Zo werkt het ook voor Google. Door een sitemap aan te bieden stel je een plattegrond beschikbaar waarmee Google gemakkelijk kan zien welke pagina’s of berichten belangrijk zijn.
Heb ik hem nodig?
Hier kunnen we een kort antwoord op geven: ja, dit heb je nodig. Het is niet zo dat jouw website niet werkt zonder sitemap, maar het kan wel veel langer duren voor nieuwe pagina’s door Google worden geïndexeerd. Niet alleen vindt Google je website sneller wanneer je gebruik maakt van een sitemap, de structuur van je website is ook duidelijker voor de zoekmachine. Zo kun je makkelijk aangeven welke pagina’s er allemaal zijn en hoe ze met elkaar verbonden zijn.
In een aantal gevallen is het nog belangrijker. Bijvoorbeeld bij grote websites met veel pagina’s, waar nieuwe content anders minder snel wordt opgemerkt. Ook wanneer je interne linkstructuur niet op orde is, kan een sitemap essentieel zijn. Google volgt namelijk links op jouw website om nieuwe pagina’s te ontdekken. Heb je een landingspagina waar geen links van andere pagina’s naartoe leiden, is dat alsof er geen toegangsweg naar een huis is aangelegd – je kan er maar moeilijk komen.
Controleren of er een sitemap aanwezig is
Hoe weet je nou of je er wel of niet eentje hebt? Eigenlijk is dat relatief eenvoudig te controleren. Typ /sitemap.xml of /sitemap_index.xml achter jouw domeinnaam. Dus www.jouwdomeinnaam.nl/sitemap.xml. Komt er een tevoorschijn? Top, dan heb je er een! Zo niet, dan kun je deze aanmaken.
Een sitemap aanmaken
Ben je klant van 2BeFresh? Dan zorgen wij automatisch voor een sitemap. Wil je het toch zelf aanpakken? Wanneer je een WordPress website hebt kun je binnen een paar stappen een sitemap aanmaken wanneer je deze nog niet hebt. Daarvoor kun je gebruik maken van de plugin Yoast, een bekende SEO plugin. Log daarvoor in op je WordPress website en klik in het menu links op SEO en navigeer naar ‘instellingen’.
Scroll dan naar beneden tot je bij het blokje XML-sitemaps komt en zet het vinkje op aan. Om het bestand te bekijken kun je ook nog klikken op ‘bekijk de XML sitemap’. Je pagina is nu klaar.
Aanmelden bij Google
Na het aanmaken kun je hem aanbieden bij Google, zodat deze sneller herkent dat er voor jouw website een sitemap is aangemaakt. Dit aanbieden doe je via Google Search Console. Als je hier al eens gebruik van hebt gemaakt kun je meteen door met de volgende stap. Heb je hier nog nooit gebruik van gemaakt, dan dien je eerst je website aan te melden. Dat doe je door te klikken op ‘een property toevoegen’, waarna je jouw URL invult en klikt op toevoegen. Je hoeft dan alleen nog je website te verifiëren. Daarna kun je verder. Klik dan op ‘sitemaps’, waar je de URL van je sitemap in kunt vullen. En Klaar is Kees!
Je sitemap op je website plaatsen
Je sitemap is te bezoeken voor de zoekmachines, maar ook voor de bezoekers op je website kan een sitemap handig zijn. Daarom voegen we bij 2BeFresh ook altijd een sitemap toe aan de footer van een website. Daar gebruiken we een andere sitemap voor dan die gegenereerd is door Yoast. De XML sitemap is namelijk niet zo makkelijk leesbaar voor bezoekers. Daarom gebruiken we daar een plugin voor. Deze creëert een sitemap van je pagina’s voor bezoekers van je website. Zo kunnen jouw bezoekers ook in één oogopslag zien welke pagina’s je op je website hebt.
Kom je er niet uit?
Wanneer je wel graag gebruik wil maken van een sitemap, maar er zelf niet goed uit komt, kun je contact met ons opnemen. Wij kijken graag met je mee naar de marketingmogelijkheden die er voor jouw bedrijf zijn.
![Wouter Post van Internetbureau 2BeFresh Wouter Post van Internetbureau 2BeFresh](https://www.2befresh.nl/wp-content/uploads/2022/11/Wouter-Post-van-Internetbureau-2BeFresh-424x479.jpg)
Vrijblijvend advies
Weten hoe jij online kan scoren?
Kom in contact met onze altijd vrolijke Wouter. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...