Je hoort de term “Gen Z” (Generatie Z) vaak voorbij komen. Tot deze doelgroep behoren op dit moment iets meer dan 2,7 miljoen mensen. Hiermee lijken ze de ideale doelgroep. Er is echter wel een uitdaging: Gen Z is niet goed te bereiken via traditionele marketingactiviteiten. Hoe dat komt en hoe je deze groep wél effectief kunt bereiken leg ik je uit.
Adblockers
Deze doelgroep is goed te bereiken via internet, maar niet op de traditionele manier. 52% van Gen Z en de Millenials heeft een adblocker op de desktop geïnstalleerd en 19% heeft dit op mobiel. Advertenties in de browser zijn voor hen dus niet zichtbaar, maar ook software voor website statistieken zoals Google Analytics kan niet gebruikt worden voor deze doelgroep.
Wel zichtbaar voor personen die een adblocker gebruiken zijn advertenties in apps en op Facebook, LinkedIn of Instagram en advertenties die verwerkt worden in reguliere content, bijvoorbeeld een gesponsord artikel of een samenwerking met een influencer.
Waarom worden adblockers ingezet?
Waar advertenties vroeger als ‘normaal’ werden ervaren en je er niet aan ontkwam, heeft de huidige generatie er minder interesse in. Dit heeft vooral te maken met websites waar de verhouding content tot advertenties behoorlijk dicht bij elkaar ligt. Websites waar je eerst meerdere advertenties moet wegklikken voordat je bij de content terechtkomt, daar zit de huidige generatie niet op te wachten.
Hoe bereik je Gen Z wél?
Gen Z gebruikt weinig traditionele media doordat ze volledig online zijn opgegroeid. Online marketing is dus the way to go bij deze doelgroep. De meest populaire platforms onder hen zijn Instagram, TikTok, Snapchat en YouTube. Ook podcasts winnen aan populariteit. De leeftijd van Gen Z’ers ligt tussen de 12 en 26 jaar, bedenk dan ook goed op wie je je precies wilt richten en kies hier een passend kanaal bij.
1. Maak gebruik van beelden
Om een campagne succesvol te laten zijn, kun je niet zonder krachtige en opvallende beelden. Generatie Z is namelijk erg visueel ingesteld. Maar liefst 54% ziet het liefst foto’s en video’s bij het online bekijken van een product of dienst. Doordat er snel gescrold wordt, is het belangrijk om jouw beelden zo goed mogelijk op te laten vallen. Voeg bijvoorbeeld een korte boodschap toe aan je beelden.
2. Communiceer kort en bondig
Gemiddeld heb je zo’n 8 seconden de aandacht van een Gen Z’er, terwijl je bij Millenials nog zo’n 12 seconden de tijd had voor ze de aandacht verloren. Jouw boodschap moet dan ook kort en bondig zijn. Denk aan een korte video op TikTok, Reels of YouTube Shorts. Kom in je video meteen ter zake en wacht niet te lang voor je jouw boodschap deelt.
3. Authenticiteit is key
Vroeger was het product zelf het belangrijkste aspect, maar dat begint te veranderen. Gen Z vindt de organisatie achter het product belangrijker. Zeker wanneer je als bedrijf duurzaam bezig bent. Zet je je in voor een betere wereld, communiceer dit dan duidelijk en win de waardering van Gen Z’ers.
4. Neem Gen Z mee in het proces
Interactie met de klant was altijd al belangrijk, maar dit is nog belangrijker geworden bij deze generatie. Dit biedt een mooie kans bij het creëren van jouw marketingmateriaal, aangezien Gen Z graag deel uitmaakt van het creatieproces. Het geeft je de gelegenheid om bepaalde keuzes al uit te kunnen leggen, zodat ze deze tegen de tijd dat het gelanceerd wordt kunnen waarderen.
5. Kies het juiste kanaal (of kanalen)
Niet alleen het maken van goede content is belangrijk, ook het delen ervan moet op de juiste manier gedaan worden. De meest gebruikte platforms zijn TikTok, Instagram en YouTube, en elk kanaal vraagt om een andere aanpak. Waar kortere video’s goed presteren op TikTok en Instagram, kun je op YouTube juist beter kiezen voor een iets langere boodschap.
6. Gemak dient de mens
Deze generatie is opgegroeid met het internet en is gewend snel te kunnen vinden wat ze nodig hebben. Is de gebruiksvriendelijkheid niet on point, bijvoorbeeld bij het online afrekenen, dan zijn ze sneller geneigd om op te geven. Een goede navigatie op zowel desktop en mobiel is dan ook een must.
7. Wees persoonlijk
Biedt jouw merk een persoonlijke ervaring voor de klant? 49% van de Zoomers koopt sneller bij een merk waar ze zich verbonden mee voelen. Ga aan de slag met storytelling om impact te maken bij jouw doelgroep.
8. Maak het echt
Gen Z kan heel makkelijk ergens doorheen prikken. Zorg daarom dat wat jij neerzet voor jouw merk ‘echt’ is. Doen alsof je volledige bedrijf duurzaam is, terwijl het eigenlijk slechts een onderdeel is, werkt averechts. Vergeet de ‘why’ van jouw bedrijf niet en wees authentiek.
9. Breng veel vernieuwing
Regelmatig nieuwe producten aanbieden is iets waar Gen Z van houdt. Hierdoor blijven ze bij je terugkomen en opnieuw kopen. Denk hierbij niet alleen aan daadwerkelijk nieuwe producten, maar ook aan het creëren van nieuwe content met bestaande producten. Dit past bij het duurzame karakter van de doelgroep.
10. Let op de kosten
Gen Z is ontzettend prijsbewust. Ze zijn dan ook niet vies van refurbished en tweedehands producten. Het vergelijken van prijzen is onderdeel van hun customer journey en ze het product voor de juiste prijs hebben gevonden, gebruiken ze ook nog graag kortingscodes. Overweeg om gebruik te maken van speciale aanbiedingen en extra deals om zo hun aandacht te trekken, zoals een cadeau bij aankoop of gratis verzending.
Vrijblijvend advies
Weten hoe jij online kan scoren?
Kom in contact met onze altijd scherpe Stef. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...