Het is (nu echt) tijd voor actie! Vorig jaar december schreef ik nog in een blog over marketing trends dat third party cookies zullen verdwijnen. Inmiddels is Google daar al een stuk verder mee. Sinds 4 januari krijgt 1% van hun gebruikers de mogelijkheid om in de Chrome browser cookies volledig te weren. Dat klinkt weinig, maar dat zijn 30 miljoen mensen.
Wat zijn de gevolgen voor jouw business en wat is er nodig om voorbereid te zijn op de toekomst? Hieronder geef ik (hopelijk) in Jip & Janneke taal een uitleg over enkele noodzakelijke acties. Met als speerpunten: Cookie banners en server side tracking.
Google is een (cookie)monster
Eerst een vlotte opfrisbeurt; hoe zit het ook alweer met die cookies? Van oudsher worden deze opgeslagen in je browser. Via deze cookies kunnen marketeers zoals wij data verzamelen. Denk aan het meten van een webshop order of het zoekgedrag op je website. De derde partij in deze is dan Google Analytics.
Sinds 6 maart geeft Google ook aan metingen te korten welke het gebruik van cookies niet op orde heeft. Om goed te kunnen meten (en weten) is het vanaf nu dus noodzakelijk dat dit goed is ingeregeld. De cookies mogen pas geactiveerd worden nadat een bezoeker hier goedkeuring voor heeft gegeven.
Actiepunt nummer 1, als je dat al niet hebt geregeld, is een goed werkende cookie plugin. Een voorbeeld hiervan is Cookiebot. Wij gebruiken deze in combinatie met WordPress. Ben je klant bij 2BeFresh en wil je dat wij het voor je regelen? Klik dan op deze link om een account aan te maken. Wij kunnen dan je account ook beheren.
Server Side Tracking – Verzamel eigen data
Third Party Data gaat dus verdwijnen, en nu? Als je niks met online marketing doet, kun je nu stoppen met lezen. Maar is het wel degelijk onderdeel van je marketingstrategie, dan zul je een overstap moeten maken naar het beheren van eigen data. Dit heeft iets minder haast dan de boven besproken cookies. Maar het zal belangrijk gaan worden!
Als er geen cookies in browsers meer geplaatst mogen worden, waar dan? Op je eigen website! Zodra een bezoeker je site bezoekt en hun privacywensen kenbaar hebben gemaakt, zorgen de cookies op je eigen site voor de data die je nodig hebt voor Analytics en/of Google Ads. Zo kunnen marketeers weer goed meten en met die data hun werk verbeteren.
De oplossing is Server Side Tracking. Eigenlijk niks meer dan je eigen gebruikersdata in de cloud (op een server). Deze data stuur je dan vervolgens weer anoniem door naar bijvoorbeeld Analytics, de derde partij. Zo voldoe je aan de wetgeving zonder in te leveren op je gebruikersdata. Wel brengt dit weer extra kosten met zich mee, een nadeeltje…
Helemaal ingedekt?
Als we dan toch bezig zijn: wat heb je nog meer nodig om te voldoen aan alle privacy plannetjes van de EU? Het meeste heb je waarschijnlijk al op je website staan of geregeld. Toch som ik ze hieronder even voor je op. Disclaimer; wij zijn een marketingbureau en kunnen je niet volledig ondersteunen in juridische teksten. We kunnen je wel vertellen wat je nodig hebt:
- Cookieverklaring;
- Privacyverklaring;
- Algemene voorwaarden;
- Verwerkersovereenkomst (voor als je gegevens verwerkt van een andere partij).
Vragen of hulp nodig?
Ik schreef dit artikel in de basis voor onze klanten. Wij vinden het belangrijk om de veranderingen in de markt te delen. En vinden het niet vervelend dit ook te doen met de rest van de wereld, mits ze Nederlands kunnen lezen 🙂 Wij zijn inmiddels druk bezig dit allemaal in te regelen voor onze bestaande klanten. Wil je daar bij horen? De limonade staat koud.
Vrijblijvend advies
Weten hoe jij online kan scoren?
Kom in contact met onze altijd vrolijke Wouter. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...