‘Mislukte’ content hergebruiken? Hier 8 tips!

Home  /  Blog   /  ‘Mislukte’ content hergebruiken? Hier 8 tips!

‘Mislukte’ content hergebruiken? Hier 8 tips!

content hergebruiken

Goede content maken: iets waar veel – lees echt ontiegelijk veel – tijd in gaat zitten. Toch blijft men energie steken in het maken van originele blogberichten, kekke social media posts en creatieve infographics. En dat terwijl slechts 20% van al deze content verantwoordelijk is voor 80% van het totaal aan clicks en conversies. De minder geslaagde content wordt na publicatie onder het tapijt geschoven en vergeten. Maar guess what: dáár zitten kansen voor verbetering. Da’s natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar hoe benut je deze potentie dan? En welke ‘mislukte’ content is het hergebruiken eigenlijk waard? Onderstaande tips helpt jou bij het maken van de juiste keuze.

Welke content verdient een retouch?

Waarom presteert content niet zoals je verwacht? Tja, daar kunnen oneindig veel redenen voor zijn. Laten we daarom ook vooral niet daarop focussen, maar bedenk liever of het überhaupt de moeite waard is om gefaalde content nieuw leven in te blazen. Om een weloverwogen beslissing te maken kun je jezelf 2 eenvoudige vragen stellen:

  • Behaalt je content veel verkeer?
  • Behaalt je content een hoge conversieratio?

Is het antwoord op deze vragen minstens één keer ‘ja’? Dan is de content het sowieso waard om nog een keer nader bekeken te worden. Er is namelijk een signaal dat je content blijkbaar over potentie beschikt. Er zijn dus eigenlijk 2 scenario’s: of je moet bezoekers verleiden naar een goed converterende pagina te gaan, of je past een pagina aan om bestaande bezoekers tot conversies te verleiden.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je – tot je spijt – op beide vragen ‘nee’ moeten antwoorden. Tóch zou het dan nog kunnen lonen om je content aan een kritische blik te onderwerpen. Want als jij aan je water voelt dat je content de welbekende sweet spot raakt, dan is die content belangrijk genoeg om er wat van je tijd in te steken.

Kun je geen ‘ja’ antwoorden op één van de vragen én valt je content niet binnen de sweet spot? In dat geval kun je hier stoppen met lezen en wens ik je nog een prettige voortzetting van je dag. Jouw content verdient geen tweede kans, dus kun je je tijd beter besteden dan aan het lezen van deze blog. In alle andere gevallen: probeer onderstaande tips toe te passen en wie weet behaalt jouw content hierdoor wél het gewenste resultaat.

1. Zet eens een andere bril op

De voornaamste reden waarom content ‘mislukt’ is het perspectief, in dat geval het ontbreken daarvan. Ben jij een fervente surfer op het internet, dan weet je dat het aanbod van content gigantisch is. Ik wil wedden dat je geen onderwerp kunt vinden waar niet al over geschreven is (kun je dit wel, stuur me dan vooral een mail om me op mijn ongelijk te wijzen 😉). Wil je dat jouw content gelezen wordt, dan is het dus zaak om iets anders te vertellen dan de rest.

Wees gerust; ik ga je niet vertellen dat je het wiel opnieuw moet uitvinden, maar wél dat je het wiel eens vanuit een unieke invalshoek moet bekijken. Wat kun jij voor relevants toevoegen aan je content ten opzichte van je concurrent? Of hoe maak je het specifieker waardoor het super relevant wordt voor een bepaalde niche? Weet je het antwoord hierop niet, dan is het wellicht goed om je af te vragen of dit ontwerp sowieso wel geschikt is voor jou als organisatie.

Is die unieke invalshoek snel gevonden, werk dit dan tot in de puntjes uit. Voorbeeld: headphones. Overal zie je artikelen als ‘de 5 beste headphones’ of iets in die richting. Schrijf in plaats daarvan eens een stuk over headphones die geschikt zijn voor mensen met oorsuizen, de beste exemplaren voor het sporten of… Merk je het verschil? Ga op zoek naar wat jouw content uniek maakt.

content perspectief

2. Platformen zat

Nog een reden waarom je content een flop is: het is gewoon niet geschikt voor het platform waarop je het hebt geplaatst. Dat jouw uitgebreide betoog over het hevige personeelstekort in bepaalde sectoren op Instagram met minder dan gematigd enthousiasme wordt ontvangen, wil niet zeggen dat je content inhoudelijk slecht is. Op bijvoorbeeld LinkedIn of bepaalde blogs zul je waarschijnlijk meer succes oogsten.

Heb je het vermoeden dat je platformkeuze meespeelt in de teleurstellende resultaten van je content, varieer dan van platform en check of er verbetering zichtbaar is.

3. Lees vanaf hier vooral niet verder! (… See what I did there? 😏)

Converteert je content wel, maar is het bezoekersaantal matig te noemen? Dan is het niet direct nodig om in paniekmodus over te gaan. Het kan simpelweg komen doordat je zeer specifiek bent en dus maar een kleine markt aanspreekt waarbij grote bezoekersaantallen nu eenmaal niet realistisch zijn (wat overigens niet betekent dat je content bagger is! Dat blijkt namelijk uit die conversies).

Meestal blijkt echter dat het niet per se om een specifieke doelgroep gaat, maar meer om het feit dat men gewoon niet op  je content klikt. En wat kom je eerst tegen voordat je de daadwerkelijke content ziet? Juist, de titel. Zo zijn er cases bekend dat de CTR (click through rate) met 350% verbeterde nadat de titel van een blog werd aangepast. Zeg nou zelf, waar je ben je eerder geneigd om op te klikken als het op je tijdlijn voorbij komt, ”Mislukte’ content nieuw leven in blazen doe je zo’ of ”Mislukte’ content hergebruiken? 8 tips voor een succesvolle comeback’?

Twijfel je erover of jouw titel wel aantrekkelijk genoeg is om door te klikken? Tijd om je hersenen te laten kraken en met een knaller van een titel te komen!

4. Iets met een foto zegt meer dan duizend woorden

Mensen denken in plaatjes. We kunnen wel met allerlei sterk inhoudelijke teksten op de proppen komen, maar als de afbeelding ons niet pakt ben je ons kwijt en geen denken aan dat we ons dan geroepen voelen om je tekst te gaan lezen. Afbeeldingen, een cruciaal detail dus. Oké, in de zoekmachines is dit minder relevant, maar op social media kun je er donder op zeggen dat je afbeelding ’t feit of mensen doorklikken maakt of kraakt.

Helaas, er zijn geen vastgestelde regels waaraan de perfecte afbeelding moet voldoen die ik je kan voorkauwen. Wat ik je wel kan zeggen, is dat het slim is om bij jezelf na te gaan of jouw afbeelding voldoende opvalt om je publiek te laten stoppen met scrollen om in ieder geval een seconde de tijd te nemen om je content te bekijken.

Pas je afbeelding vooral aan als je merkt dat het zoekverkeer op je content groot is, maar het aantal bezoekers achterblijft.

cta optimaliseren

5. Ready, set, ACTION

Je content heeft voldoende bezoekers, maar toch blijven de aankopen, nieuwsbrief inschrijvingen en offerteaanvragen uit. In dat geval is de kans heel erg groot dat jouw CTA’s (call to actions) nodig aan een APK’tje toe zijn.

Is er bijvoorbeeld een logisch bruggetje tussen je content en de producten/diensten die je verkoopt of komen je CTA’s compleet uit de lucht vallen? Zorg altijd dat de relevantie duidelijk is. Daarnaast wil je voorkomen dat je CTA’s te opdringerig worden. Het moet vooral niet overkomen als een verkapte advertentie. Misschien onnodig om te zeggen, maar zorgt er ook altijd voor dat een CTA prominent aanwezig is. Geloof me, mensen gaan niet zelf op zoek naar wat ze moeten doen, jij moet dat duidelijk voor ze maken. Zichtbaarheid en aantrekkelijkheid zijn hierbij belangrijke onderdelen. Tot slot is het zaak je niet te vrijblijvend op te stellen, maar een formulering te bedenken die gebiedend doch vriendelijk is.

Stromen de conversies alsnog niet binnen? In dat geval kan het helpen om de taak die mensen moeten uitvoeren iets minder groot te maken. Stel, je zit in de planten business en hebt een artikel geschreven over pannenkoekenplanten. Het kan zijn dat iemand na het lezen hiervan niet meteen een plant aan wil schaffen, maar wel geïnteresseerd is in het downloaden van een stappenplan ‘hoe verzorg ik mijn kamerplanten?’

6. Shapeshifter

Ben je er nog steeds bij? Mooi! Dan ben je nu dus druk bezig met mijn content tot je nemen, waarbij het duidelijk is dat ik het in een blogvorm heb gegoten. Merk ik nou dat de resultaten van deze blog tegenvallen, dan ga ik niet in een hoekje zitten mokken, neen, ik probeer het gewoon op een andere manier!

Er zijn zoveel soorten content mogelijk. Blogberichten, podcasts, social media posts, e-books, infographics, foto’s, nieuwsbrieven, white papers… Oké, mijn punt is: ben je ervan overtuigd dat jouw content inhoudelijk van waarde kan zijn voor je doelgroep, experimenteer dan met de vorm waarin je je content giet. Voor hetzelfde geld slaat je content opeens als een malle aan. Zonde als je het dan niet geprobeerd hebt toch? 😉

7. SEO is je beste vriend

Het kan zijn dat je content flink wat conversies binnensleept, er gretig doorgeklikt wordt vanuit bijvoorbeeld je nieuwsbrief of social media, maar dat het organische verkeer achterblijft. Weet je al wat ik ga zeggen? Inderdaad, haal je SEO skills maar tevoorschijn! Je content doet wat het moet doen, alleen wordt je blijkbaar niet gevonden in de zoekmachines waardoor je conversies misloopt en dus kansen laat liggen. En kansen onbenut laten, daar doen we niet aan.

timing content

8. Timing is everything

Dat content op het ene moment wordt geclassificeerd als ‘bagger’, wil nog niet zeggen dat dat op het andere moment ook het geval is. De timing heeft veel invloed op de waarde die aan content wordt toebedeeld. Zowel de maand, de week, het tijdstip en in sommige gevallen zelfs het seizoen zijn belangrijke factoren om over na te denken.

Je kunt je zo voorstellen dat wanneer de mussen van het dak vallen, content over de 5 beste bestemmingen om op wintersport te gaan geen succes oogst. Meestal is het echter niet zo zwart-wit. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jouw goed in elkaar stekende content wordt ondergesneeuwd (pun intended) door groot nieuws branche wat toevallig op hetzelfde moment wordt geplaatst. Het is dan slim om je content op een ander moment opnieuw aan te bieden.

Na het lezen nog steeds aan het treuren om je mislukte content? Bel mij, lossen we op!

Neem contact op! E-mail mij via wouter@2befresh.nl of bel 085-1300643

Deze online marketeer en projectleider staat altijd in de zesde versnelling. Hij gaat lekker op creativiteit, innovatie, oogstrelend design en wervelende content. Wouter is muzikaal, multimediaal, maniakaal; hij heeft het allemaal. Af en toe alleen even de schroefjes aandraaien. Anders gaat hij echt helemaal los. Gekkenhuis! Hij is slecht in stilzitten en daarom is hij zowel zakelijk als privé altijd in beweging. Samen met team 2BeFresh gaat hij bij elke project weer voor goud.