Social Media Advertising 2BeFresh

Marketing trends 2022

24 december 2021
Marketing trends 2022

Stef Lindeman

Marketeer


Artikel delen

Wat zijn de online marketing trends in 2022?

De laatste jaren is het gebruik van internet flink gestegen en zijn we vrijwel overal verbonden met een vorm van internet. Vooral sinds we genoodzaakt waren om thuis te werken en ‘s avonds de deur niet uit mochten, steeg het gebruik van internet gigantisch. Tegenwoordig doen we vrijwel alles online. Zo bestellen we er kleding en doen we boodschappen via het internet. Om de behoefte van alle internetgebruikers te vervullen, is het de kunst om er als bedrijf op de juiste manier op in te spelen. Met dé online marketing trends van 2022 weet je wat internetbezoekers willen en hoe jij ze kunt bereiken met jouw uitblinkende online marketing!

Trend 1: verkoop via sociale media platforms

Het wordt steeds populairder om social media kanalen in te zetten als online verkoopkanaal. Veel bedrijven zetten Facebook, Instagram en Pinterest in om hun producten te showen aan hun volgers. Social commerce is op weg om een van de grootste trends van 2022 in de digital marketing te worden. Momenteel winkelt een groot aantal online shoppers via social mediakanalen zoals Facebook, Instagram of Pinterest. Ondertussen wendt een ander substantieel deel zich tot inspiratie via sociale media. Het is dus van groot belang om jouw merk of product aan te bieden op jouw sociale media kanalen.

Met live content op social media kun je het verschil maken om je volgers mee te nemen in je bedrijf en hun interesse te wekken. Anders dan bij van te voren opgenomen filmpjes, krijgen mensen die inschakelen een echte beleving van jouw organisatie. Hierdoor zorg je ervoor dat de betrokkenheid van je volgers aanzienlijk wordt vergroot.

social media marketing trends 2022

Trend 2: TikTok advertenties

TikTok is vooral bekend onder de wat jongere doelgroep, echter wordt het gebruik van de app ook steeds populairder onder andere doelgroepen. Inmiddels heeft de app maandelijks meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd! Is jouw doelgroep de jongere generatie? Dan kun je niet meer om TikTok heen. Bovendien heeft TikTok onlangs de functie ‘Ads Manager’ gelanceerd. Hiermee kun je advertenties opzetten, inclusief doelgroep targeting en biedstrategieën bepalen. Je kan dus via dit platform gericht adverteren! Let er wel op dat jouw content interessant is en aansluit bij jouw doelgroep. Zoals TikTok het zelf zegt: “maak TikToks, geen advertenties”.

Trend 3: Micro-influencer marketing

Influencer marketing is al jaren een veelgebruikte marketingtactiek. Vaak denken bedrijven dat het voordeliger is om met de grootste influencers samen te werken., In de praktijk blijkt echter het tegenovergestelde. Meestal is het samenwerken met een micro-influencer juist veel effectiever; je bereikt namelijk een kleinere doelgroep die vaak meer specifieke wensen heeft. Op deze manier is het gemakkelijker om doelgroepen te bereiken die echt geïnteresseerd zijn in je producten en/of diensten. Hoe meer mensen geïnteresseerd zijn, hoe groter de kans op conversie. Ook hebben micro-influencers meer loyale volgers.

Met een zakelijk account kun je namelijk meteen interessante informatie toevoegen zoals een website, eventuele winkellocatie en andere social media accounts koppelen. Je kunt al deze informatie toevoegen onder instellingen, waarnaar je automatisch wordt doorverwezen na het aanmaken van een gebruikersnaam en wachtwoord.

In je profiel heb je ook de mogelijkheid om een biografie aan te maken. Schrijf deze biografie met je ideale klant in gedachten. Op welke woorden zouden zij jou zoeken? Verwerk deze woorden in je biografie. Hetzelfde geldt voor het aanmaken van borden. Geef jouw borden geen creatieve zelfbedachte namen, maar kies voor zoektermen die je bezoekers gebruiken. Dus in plaats van ‘2BeFresh tips’ kun je beter kiezen voor ‘marketing tips’. Maak de naam van je bord niet te lang omdat de tekst dan afgebroken wordt. Daarnaast heb je ook per bord de mogelijkheid om een omschrijving in te vullen. Dat doe je door op het potloodje te klikken dat verschijnt wanneer je over het bord heen gaat met je muis. Ook voor de omschrijving geldt dat je hier het beste je zoekwoorden in kunt verwerken. Wanneer er op jouw gebruikte zoekwoorden wordt gezocht komt dan namelijk ook jouw bord tevoorschijn in de zoekresultaten.

influencer marketing

Trend 4: De toekomst van SEO gebruik

Een trend die al lange tijd erg belangrijk is, en ook dit jaar weer niet kan ontbreken, is SEO. SEO (Search Engine Optimization) is en blijft een must voor elk bedrijf. Wil je bij een specifieke zoekopdracht bovenaan staan in Google? Dat kan, zorg ervoor dat je aan de slag gaat met SEO. SEO helpt je om op lange termijn posities te winnen op Google. Ook in 2022 is Search Engine Optimization weer extreem relevant voor jouw website!

Trend 5: Mobielvriendelijkheid is een must

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiel voor online gebruik en laten hun desktop achterwege. Het is dus voor 2022 nóg belangrijker geworden om jouw website zo mobielvriendelijk te maken als mogelijk. Google wil enkel de beste websites aan zijn bezoekers tonen en straft slechte mobielvriendelijkheid dan ook af. Zorg er dus voor dat je website het uitstekend doet op mobiele apparaten!

Trend 6: Voice Search

Een relatief nieuwe trend is voice search. In Amerika wordt voice search al op grote schaal gebruikt en deze trend maakt ook in Nederland een steeds verdere opmars. Hoe je hierop kunt inspelen? Denk bijvoorbeeld aan het goed invullen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer mensen zoekopdrachten uitspreken als ‘dichtstbijzijnde schoenenwinkel’ kan Google eenvoudig jouw winkel en locatie als antwoord geven.

Trend 7: Reviews

Als laatst is een erg belangrijke online marketing trend voor 2022 het gebruik van reviews. Online reviews zijn enorm belangrijk voor jouw bedrijf. Via Google Mijn Bedrijf kunnen gebruikers meteen eerdere ervaringen met jouw bedrijf zien. Doordat de reviews via Google zijn geplaatst en niet op je website staan, worden ze als betrouwbaar beschouwd. De reviews kunnen je enorm helpen om potentiële klanten een goed gevoel te geven over jouw onderneming.

Ook heb je zelf invloed op het aantal reviews dat je bedrijf heeft, want je kan een tevreden klant vragen om een review achter te laten. Wees niet bang om het gewoon te vragen, het is vaak een kleine moeite! Heb je toch een mindere review ontvangen? Neem dan netjes contact op met de ontevreden klant en probeer het zo goed mogelijk op te lossen. Door uit te stralen dat je de klant wil helpen en het probleem wil oplossen, tackel je de negativiteit.

online marketing trends 2022

Marketing op Maat (MoM) door 2BeFresh

Wil jij heel graag iets met online marketing doen voor jouw bedrijf, maar vind je dit lastig, heb je niet veel budget of simpelweg geen tijd om er zelf mee aan de slag te gaan? Dan hebben we bij 2BeFresh dé oplossing voor jou: Marketing op Maat. Je ontvangt hiermee de beste prijs-kwaliteit verhouding op online marketinggebied. Hoe werkt dit dan? Samen met jou bespreken we vooraf hoeveel uur er maandelijks aan jouw project gewerkt dient te worden. Die uren worden besteed aan hetgeen wat jij graag wil in combinatie met ons advies. Op deze manier zorgen we ervoor

dat jij het snelst groeit! Een voordeel van Marketing op Maat is dat de focus niet op één element ligt, bijvoorbeeld alleen de website. De uren kunnen elke maand anders besteed worden. Het is mogelijk om Marketing op Maat vanaf 4 uur per maand af te nemen bij 2BeFresh!

Hulp van 2BeFresh

Denk jij nu, dat Marketing op Maat is wel wat voor mij? Onze experts nemen het graag van je over, zodat jij tijd hebt voor andere zaken. Wil je graag persoonlijk advies? Neem vrijblijvend contact met ons op via 085-1300643 of mail naar hallo@2befresh.nl. Benieuwd naar onze andere diensten? Bekijk dan onze website!

Kom in contact met 2BeFresh
Vrijblijvend advies

Weten hoe jij online kan scoren?

Maak een afspraak via onze contactpagina of laat je gegevens achter.