Online marketing: dé trends & tips voor het eind van 2021

Home  /  Blog   /  Online marketing: dé trends & tips voor het eind van 2021

Online marketing: dé trends & tips voor het eind van 2021

Wat heb je gemist op het gebied van jouw vakgebied? Online marketing: dé trends & tips speciaal voor jou! De digitale wereld draait door en als je er even tussenuit bent geweest of niet hebt opgelet, dan kan het zijn dat je iets ontzettend belangrijks hebt gemist. Geen zorgen, daarvoor ben ik er! Ik zal zorgen dat jij weer op en top op de hoogte bent van alle must-have trends en ontwikkelingen. Een fris portie inspiratie, zodat je 2022 fresh in kan gaan. 😉

Korte terugblik op 2020

Het lijkt nog maar pas geleden, maar over enkele maanden is het alweer twee jaar geleden dat het 2020 was, bizar! Ik neem je even kort mee wat er in dat jaar gebeurde. Als we terugblikken, dan is waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt ‘corona’. Het heeft simpelweg een enorme invloed op ons gehad. Niet alleen op de gezondheid en de samenleving, maar ook op ons zoekgedrag en de ontwikkelingen binnen online marketing. In Google’s jaarlijkse lijstje Year in Search 2020 hebben bijna alle zoektermen te maken met corona. Mensen waren geïnteresseerd in antwoorden waar ‘waarom’ in voorkwam. Webwinkels hadden grote uitdagingen liggen, nieuwssites braken record na record en de consumentenuitgaven verschoven in een rap tempo van offline naar online.

Coronavirus

Opvallende trends in de online marketing

Laat ik je nog meer corona-verhalen besparen en je vertellen over de meest interessante ontwikkelingen:

Tip 1. Social e-commerce: shoppen in de app!

Nagenoeg alle sociale platformen zijn hard bezig om te experimenteren met social shopping. Je zal het misschien wel kennen van Instagram. De tijd die mensen op social media doorbrengen groeit en het online shoppen daarmee ook. Het is daarom interessant voor webshops om deze twee te combineren. Vaak gebeurd dit door social media inspirerende content – die vaak visueel is – te koppelen om in de app aankopen te doen.

Een aantal ontwikkelingen op een rijtje: 

  • Instagram heeft de shopping-button een opvallende plek gegeven in de navigatiebalk van de app;
  • Facebook heeft in mei dit jaar Facebook Shops gelanceerd, waarmee adverteerders hun online winkelomgeving kunnen inrichten;
  • Pinterest kondigde in september een aantal shopping-updates aan. Hiermee willen zij de gebruikers meer het gevoel geven alsof je door een magazine bladert.
  • TikTok heeft al getest met de koopknop. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een sterk groeiende platform. Ze zijn zelfs een samenwerking aangegaan met Shopify. Zo kan je direct vanuit Shopify campagnes opzetten en producten verkopen via TikTok.

Tip 2. Visual search

Met Visual search kan de gebruikerservaring enorm veranderen. Zo kan je bijvoorbeeld een afbeelding uploaden en meer specifieke resultaten krijgen met betrekking tot een afbeelding. Ik deel een aantal voorbeelden met je:

  • Google heeft de Google Lens. Hiermee kan je een foto van een boek en de samenvatting opslaan en bekijken, soortgelijke producten vinden en kijken waar je deze kunt kopen;
  • Pinterest heeft de Lens. Een tool die het mogelijk maakt om een foto te maken van bijvoorbeeld een artikel en erachter te komen waar je een product online kan bestellen. Daarnaast kan je zoeken naar soortgelijke producten of penboards bekijken van gerelateerde producten;
  • Misschien wel de állercoolste (al zeg ik het zelf) is Bing Visual Search. Hiermee is het mogelijk om een onderdeel van een foto te zoeken! Stel je hebt een afbeelding van een mooie woonkamer, maar je vindt vooral de vaas op de keukentafel erg mooi, dan kan je dus met Bing Visual Search vinden waar je deze kan kopen. Hoe ideaal?!

Tip 3. Voice: Alexa en Siri

Het mobiele internetgebruik blijft groeien en daarbij groeit Voice Search nog sterker mee. Gebruikers spreken overduidelijk meer als ze op zoek gaan naar informatie. Voice assistants zijn populair en deze groei zal de komende jaren nog voortzetten. Zonder Alexa is Jeff Bezos een wankelende pilaar en ook Google laat weinig momenten onbenut als we het over Google Home hebben. Ik zet een aantal voorspellingen en feiten voor je op een rijtje:

trends online marketing

Maak steengoede content!

Trends zijn zelden echt trends, ondanks dat Google aan een meerjarenplan werkt. Er komen geen nieuwe functies bij zoals bij YouTube of Snapchat, maar het draait bij SEO uiteindelijk om een aantal dingen:

  • Goede zoektermen;
  • Gebruiksvriendelijke website;
  • Sterke content;
  • Goede en relevante links naar de website.

Dit is en blijft de basis. Valsspelen wordt lastiger en Google controleert het misschien wat anders, maar daar kan je niet omheen draaien. Maak gewoon steengoede content voor de mensen die je wilt bereiken. Dus, waar wacht je op? 😁

De cookieloze toekomst

Google maakte in 2020 al bekend dat ze third party cookies gaan blokkeren. Dit stond gepland voor begin 2022, maar wordt toch uitgesteld. We zijn dus op weg naar een cookieloze toekomst. Dit betekent voor marketeers dat personaliseren, targeting en retargeting anders moeten. Maar hoe bereiden we ons daarop voor?

  • Zorg dat je flexibel blijft en altijd op de hoogte bent van alle ontwikkelingen;
  • Je moet te allen tijde je strategie kunnen aanpassen aan de updates van Google en Apple;
  • Investeer in een goede trackingstructuur in je website: Gebruik Google Tag Manager!

Here we come, marketingplan 2022!

Trends zijn interessant om te volgen, maar niet elke trend zal relevant zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Het kan zelfs zijn dat je sommige trends naast je moet neerleggen. Trends volgen heeft meestal pas zin als je de basis op orde hebt en die basis bestaat uit drie pijlers:

  1. De organisatie heeft een duidelijke propositie;
  2. Je kan snel inspelen op veranderingen;
  3. Waar de klant is, daar ben jij ook!

planning 2022

Marketing op Maat (MoM) door 2BeFresh 

Wil jij heel graag iets met online marketing doen voor jouw bedrijf, maar heb je hier moeite mee of misschien niet veel budget? Dan hebben we bij 2BeFresh dé oplossing voor jou: Marketing op Maat. Je ontvangt hier de beste prijs-kwaliteit verhouding op online marketing gebied. Hoe werkt dit dan? Samen met jou bespreken we vooraf hoeveel uur er maandelijks aan jouw project gewerkt dient te worden. Die uren worden besteed aan datgeen wat jij graag wilt in combinatie met ons advies waar de uren het best aan besteed kunnen worden. Op deze manier zorgen we ervoor dat jij het snelst groeit! Een voordeel van Marketing op Maat is dat de focus niet op één element ligt, zoals de website. De uren kunnen elke maand anders besteed worden en aan andere aspecten. Het is mogelijk om de Marketing op Maat vanaf 4 uur per maand af te nemen bij 2BeFresh!  

Hulp nodig?

Wordt het tijd om je online marketing (deels) uit te besteden, omdat je het te druk hebt, niet genoeg ervaring of net de juiste kennis mist? Onze experts nemen het graag van je over, zodat jij tijd hebt voor andere zaken. Wil je graag persoonlijk advies? Neem vrijblijvend contact met ons op via 085-1300643 of mail naar hallo@2befresh.nl. Benieuwd naar onze andere diensten? Bekijk dan onze website!

Deze punctuele content leeuwin staat haar vrouwtje wel in deze branche. Samen met haar collega Isabel Verboom zorgen zij voor een betere online positie voor tal van onze klanten. Donna bouwt en creëert landingspagina’s, bazige SEO blogposts, Social Media top-content en nog veel meer… want ook op sociaal vlak scoort Donna punten, dus gezelligheid alom! Zo maakt Donna een beestachtige Latte Macchiato, en als je lieft kijkt maakt ze er ook één voor jou. Behalve op vrijdagmiddag, dan serveert ze iets anders, want een goede vrimibo is haar ook niet vreemd.