Dé 10 ultieme tips om meer uit je webshop te halen

Home  /  Blog   /  Dé 10 ultieme tips om meer uit je webshop te halen

Dé 10 ultieme tips om meer uit je webshop te halen

webshop tips

Je hebt een webshop of bent van plan om er een te starten. Goede zet – zou je denken – aangezien men massaal online aankopen doet. In de meeste gevallen is niet direct alles in kannen en kruiken. Je bent immers niet de enige met een webshop. Sterker nog, in het eerste kwartaal van dit jaar zijn er zelfs 1.050 webwinkels bijgekomen! Dat zijn er maar liefst ruim 80 per week, ofwel bijna 12 per dag. Ondanks al dat gewinkel op het world wide web, is een webshop geen garantie voor succes. En ook al vliegen de sales bij jou wel over de digitale toonbank, hoe zorg je er dan voor dat alles op rolletjes blijft lopen? Gelukkig weet jij na deze 10 tips precies hoe je meer uit je webshop kunt halen!

1. Begin bij het begin: meten = weten

Je wilt je webwinkel natuurlijk continue blijven verbeteren. Maar hoe optimaliseer je als je geen goede data hebt? Precies, het antwoord is: niet. Zonder data kun je niet bijhouden hoe je webshop presteert en waar bezoekers afhaken als ze niets kopen. Met de gratis en uitgebreide tool Google Analytics kun je allerlei waardevolle inzichten verzamelen, mits deze goed is ingericht natuurlijk. 😉 Om je een handje op weg te helpen, is het belangrijk om in ieder geval de volgende punten te checken:

  • Zorg dat je zelf over de beheerdersrechten beschikt op accountniveau.
  • De tracking code hoort één keer op je website te staan.
  • Alle – en dan bedoelen we ook echt alle – pagina’s moeten worden gemeten, evenals de e-commerce.
  • Stel filters in om je eigen bezoek, dat van de eventuele websitebouwer en nep-verkeer van bots uit te sluiten.
  • Wanneer je filters hebt ingesteld, zorg er dan ook voor dat je ruwe dataweergaven hebt waarin alles wél wordt gemeten.
  • Heb je doelen voor je webshop, zoals clicks op bepaalde buttons? Stel deze in!
  • Koppel Analytics met Search Console en Google Ads.

2. Zorg dat de techniek in orde is

Het is belangrijk dat je webshop technisch goed in elkaar zit. Check daarom of jouw online winkel goed werkt in/op alle browsers, schermresoluties en apparaten. Je kunt dit handmatig doen, maar ook met de hulp van Google Analytics (die tool is ook echt overal goed voor 🙌🏻). Kies in de tab Doelgroep en open het Technologie rapport Browser en besturingssysteem. Hier zie je direct of er browsers zijn die minder presteren, bijvoorbeeld doordat het conversiepercentage lager ligt dan bij anderen. Merk je dat er een browser is die het minder goed doet, dan kun je doorklikken voor de specifieke versies van die browser en zie je misschien of er een versie is waar problemen mee zijn. Deze analyse kun je vervolgens ook toepassen op besturingssystemen, schermresoluties en Flash-versies.

technisch goede webshop

3. Google Tag Manager is je beste vriend

Maak jij nog geen gebruik van Google Tag Manager? Begin dan vandaag! Met Google Tag Manager (ook gratis in gebruik!) kun je eenvoudig zelf allerlei tracking codes aan je webshop toevoegen om gebeurtenissen te meten. Klinkt wellicht wat intimiderend, maar geloof mij als ik zeg dat je hier echt geen computergenie voor hoeft te zijn! Voor je het weet heb je allemaal tags ingesteld voor het meten van bepaalde buttons, tabs of afbeelding clicks. Op basis van deze gegevens kun je verder met het optimaliseren van je shop.

4. Analyseer de zoekopdrachten

Het is waarschijnlijk onnodig om te zeggen dat je webshop baat heeft bij een zoekbalk. Lees je dit en kom je tot het besef dat jij dit nog niet hebt? Regel dit dan zo snel mogelijk! Bezoekers die gebruikmaken van de zoekbalk converteren namelijk beter dan mensen die niet zoeken binnen je webwinkel. Denk je hier langer over na, dan is dit ook vrij logisch. Deze mensen weten namelijk waar ze naar zoeken en zijn dus ook meer gemotiveerd om een aankoop te doen. Bonus tip: zorg ervoor dat je zoekbalk prominent in beeld is. Worden je klanten blij van.

Naast het tevreden houden van klanten, kun je ook veel leer trekken uit zoekopdrachten. Waar zijn potentiële kopers naar op zoek? En geeft de resultatenpagina wel de juiste producten weer of is het betreffende product helemaal niet goed vindbaar? Of is men op zoek naar iets wat je niet aanbiedt, maar wel zou moeten toevoegen aan je assortiment? Al dit soort zoekopdrachten kun je bijhouden met – je raadt het al – Google Analytics, maar dit is ook vaak terug te vinden in je CMS. Je kunt hier bijvoorbeeld aangeven naar welke pagina iemand moet worden doorgestuurd bij een bepaalde zoekopdracht.

5. Wees vindbaar in de zoekmachines

Voorgaande tips zijn natuurlijk hartstikke nuttig, maar dan moeten (potentiële) klanten je wel kunnen vinden! Net als andere websites, is het ook voor je webshop belangrijk om je SEO goed op orde te hebben. Het waarom spreekt wel voor zich, het hoe wellicht wat minder. Enkele zaken die je eenvoudig zelf kunt doen zijn:

  • Maak een uitgebreid zoekwoordenonderzoek en verwerk deze keywords vervolgens op je webshop.
  • Houd je website up-to-date door regelmatig nieuwe content te plaatsen, zoals blogs (zie tip 9).
  • Schrijf gastartikelen op andere relevante websites.
  • Voeg ‘rich snippets‘  toe aan je productpagina’s. Dit zijn stukjes code die Google extra informatie geeft om jouw pagina beter te begrijpen.
  • Meld je aan voor Google Merchant Center.
  • Maak een XML sitemap (met bijvoorbeeld deze plugin) aan en voeg deze toe in Google Search Console.
  • Zorg dat je meta titles en descriptions ijzersterk zijn.

gebruik social media

6. Let’s go social

(Nog) niet actief op social media? Het is bijna niet voor te stellen, maar toch zijn er nog veel webshops die hier geen gebruik van maken. Zeker als je pas een online webwinkel bent begonnen, loont het om mensen via ‘socials’ kennis te laten maken met jou, je shop en de producten die je verkoopt. Let op: ga niet lukraak een account aanmaken en verwachten dat je producten binnen no-time uitverkocht zijn. Het is belangrijk dat je van tevoren uitzoekt waar jouw doelgroep zich precies begeeft. Verkoopt jouw shop bijvoorbeeld hippe sneakers en fancy kleding, dan is Instagram meer geschikt dan LinkedIn. Wist je dat de afmetingen van de afbeeldingen die je voor social media gebruikt ook heel belangrijk zijn? Gelukkig hoef je hier zelf niet naar op zoek, maar hebben wij dit al voor je gedaan in deze blog.

7. Trouwe bezoekers zijn goud waard

Ben jij allang bekend in de wondere wereld van social media, dan heb je misschien al een select groepje trouwe volgers vergaard. Dit kunnen klanten zijn die steeds weer terugkomen op jouw webshop en een aankoop doen, maar ook loyale volgers op social media. Zij die zonder tegenpresentatie je content delen, comments plaatsen en zich oprecht betrokken voelen bij je shop, producten en diensten. Tuurlijk, je kunt deze volgers laten weten dat je ze ziet door een ‘vind-ik-leuk’ op hun comment achter te laten of een reactie terug te sturen, maar je kunt ook meer doen dan dat. Trouwe volgers maken hét verschil, dus laat zien dat je ze waardeert! Zoveel moeite hoeft dat niet te kosten. Je kunt het namelijk op verschillende manieren aanpakken, zoals:

  • Een gepersonaliseerde kortingsbon;
  • Stuur een persoonlijk bedankkaartje;
  • Men is gek op gratis samples, hint: je volgers ook!

8. Maak gebruik van remarketing

Je herkent het misschien wel van jezelf. Voordat je een definitieve aankoop doet, ga je eerst op (online) onderzoek uit. Ik in ieder geval wel. 😅 En wij zijn niet de enige. Consumenten bezoeken webwinkels vaak een aantal keer zonder iets te kopen. Er wordt meestal eerst vergeleken met andere producten op factoren als prijs en levervoorwaarden. Precies deze twijfelaars moet je ervan overtuigen om voor jou te kiezen. Hier komt remarketing om de hoek kijken. Bij remarketing benader je middels advertenties bezoekers die al eens eerder op je webshop hebben gekeken. Als consument kun je haast niet anders dan hiervoor zwichten. En dat blijkt: bij remarketing advertenties ligt het aantal conversies hoger dan gemiddeld.

schrijf blogs

9. Blogs schrijven, ja het is écht de moeite waard

De zin van bloggen wordt flink onderschat bij webshops. En dat terwijl ze juist zeer waardevol kunnen zijn, iets wat mijn collega Donna in deze blog al aankaartte. Het schrijven van een blog is de ideale manier om je bezoekers te informeren over wat jouw digitale winkel precies aanbiedt. Bovendien zijn blogs ook heel eenvoudig SEO technisch in orde te maken (weet je nog, tip 5), waardoor je weer kans hebt om nieuwe traffic te genereren. Waar je dan over zou kunnen schrijven? Ook voor jouw webshop zijn er onderwerpen zat, denk aan:

  • Het uitlichten van nieuwe artikelen in je webshop;
  • Heeft je digitale winkel nieuwe functionaliteiten? Deel ze!
  • Nieuwtjes en updates die relevant zijn binnen jouw branche;
  • Reviews over producten van jouw webshop.

Dus waar wacht je nog op? Tijd om die vingers te laten ratelen op je toetsenbord! 😉

10. Check, check, dubbelcheck!

Deze tips komen niet zomaar uit de lucht vallen, maar zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek doen en ervaring in de praktijk. Wat ik wil zeggen is dat wat voor de ene webshop werkt hoeft niet het geval te zijn bij een ander. Dus probeer niet de nieuwe Amazon of Bol.com te worden, maar kijk wat voor jouw online shop relevant is. Nu hoor ik je denken, wat werkt dan wél voor mij? Hierbij de tips der tips: stel hypothesen op en test deze! Maak bijvoorbeeld twee varianten van eenzelfde soort pagina en analyseer welke versie de meeste conversies oplevert. Dit wordt ook wel A/B-testen genoemd. Het vergt wat werk, maar uiteindelijk ontdek je de gouden formule voor jouw webshop!

Nog meer tips?

Met onze 10 tips kan jouw webshop in ieder geval weer een tijdje vooruit. Kun je voor je gevoel toch nog een beetje extra hulp gebruiken? Geen punt, het team van 2BeFresh staat voor je klaar! Mail naar hallo@2befresh.nl of bel 085-1300643 en we kijken graag wat we voor jou kunnen betekenen.

Deze tekst-tijger geeft perfectionisme een nieuwe dimensie. Echter, bloedserieus mag je haar niet noemen, want je kunt haar altijd wakker maken voor een echt sterke woordgrap. Isabel is bovengemiddeld geïnteresseerd in marketing en lettertjes. Ze bouwt en creëert landingspagina’s, hippe blogposts, en meer…misschien brengt ze zelfs nog eens een boek uit. Gewapend met haar eigenste thermoskan thee zit Isabel elke dag weer klaar om samen met haar grote vriend hyper-focus te knallen. Meedenken doet ze ook nog eens, wat een topper!