In deze ga ik eens buiten mijn boekje. Mijn vorige blog was helemaal gericht op mijn werkzaamheden als marketeer. Maar ik ben stiekem meer dan dat, en misschien een beetje inspiratieloos. Ik kwam op het idee om wat tips op het scherm te zetten en jou een klein kijkje te geven in mijn leven als marketeer/ondernemer.
Websites worden geld waard
Ik durf inmiddels wel te zeggen dat websites van nature stressvol zijn. Het is voor veel ondernemers een musthave maar een blok aan het been. Maar hoe moeilijk het misschien ook is, je moet proberen het grote plaatje te zien. Als je een website juist inricht en laat meegroeien met je bedrijf dan wordt deze steeds meer waard. En zo onderdeel van je bedrijfsinventaris.
Stick to the plan
Voor een nieuwe website reken ik altijd voor het gemak 1 jaar om een beetje mee te draaien. De snelheid van organisch groeien is afhankelijk van geld, creativiteit en tijd. Maar het gaat niet alleen om verkeer. Er is altijd wel iets te doen om je website een nog betere geldmachine of leadgenerator te maken. Voor mijn side-hustle, de SedumSpecialist.nl, heeft het 3 jaar geduurd voordat er werd meegedraaid met de top 3 in de markt.
Consistentie
De truc is op papier helemaal niet ingewikkeld; continuïteit, maar in de praktijk blijkt dat altijd weer knap lastig. Ik schiet daar ook in te kort, zo is er al bijna een jaar niks gepost op mijn Instagram 🙂 Maar wat ik wel al 3 jaar doe is met regelmaat artikelen inkopen of samenwerkingen aangaan voor mijn linkbuilding. Daarnaast krijgt elke klant krijgt de vraag om een review achter te laten.
Altijd ongoing proces
En er zijn meer zaken die altijd terug komen! Zoals het verzamelen van klant vragen. Dit gebruik ik om de informatie voorziening op de websites te verbeteren. Zo krijgen we minder vragen, en dat scheelt tijd en tijd = ge…. meer vrije tijd voor andere dingen, en ook geld 😉 Elke maand content/tekst optimaliseren op de websites zodat deze dynamisch blijven. En het actueel houden van de beeldbank, een absolute no-brainer!
Wat mag een conversie kosten?
De altijd lastige vraag en zeker als het niet je vakgebied is. Ook ik loop hier weleens op vast. Plan dat moment voor jezelf in! Het kost misschien 2 uur van je tijd, maar het is een hele belangrijke bouwsteen in je bedrijfsvoering!
Even snel dan: hou rekening met marketingkosten, zeg 5% op je dienst/product. Je gemiddelde ordergrootte is 10.000,-. Dan mag een sale €500,- kosten. Stel je maandelijkse marketingkosten zijn in totaal €2500,- dan moeten er 5 sales uitkomen. Stel je conversie ratio is 33% Dan heb je ongeveer 15 leads per maand nodig. Snap je het nog?
Dé ‘Mc Donalds Proof’ methode
Tenminste dit heb ik zelf bedacht. Het is een naampje voor het standaardiseren van werkzaamheden en handelingen, zodat nagenoeg iedereen het kan. En dit is zeker niet neerbuigend naar de medewerkers van deze keten. De naam komt voort uit de verwondering die ik heb voor het bedrijf en hoe ze overal te wereld dezelfde burger kunnen serveren. Dit principe kun je ook op jouw business hanteren.
Automatiseren kun je leren
Je hoeft een automatisering niet zelf te bouwen, je moet het verzinnen. Het bouwen is vaak ’the easy part’, want er zijn legio software oplossingen voor. Mailchimp bijvoorbeeld, de meeste mensen die het kennen denken aan nieuwsbrieven. Maar je kunt Mailchimp aan super veel andere tools koppelen, waardoor je volledige klantreizen kunt bouwen. Het hoeft ook niet altijd super fancy en in 1 keer – maak steeds kleine stapjes en soms een keer een grote.
Standaard e-mails, flows en tijdswinst
Hier is denk ik de meest praktisch tip van dit bericht! Ik heb in mijn mailprogramma ruim 20 handtekeningen staan. En 10 daarvan zijn een blauwdruk van de 10 meest voorkomende situaties. Dit heeft 30 minuten gekost om in te stellen. Maar op jaarbasis scheelt mij dat uren. Er zijn zelfs voorbeelden dat mensen GPT hun manier van schrijven aanleren, en zo vervolgens mails alvast laten klaarzetten. Hoef je het alleen nog maar te controleren en te versturen. Zover ben ik nog niet… Ik heb die van mij wel al een naam gegeven.
Mijn Chat GPT account heet Charles. Dat werkt goed voor de binding. Charles noemt mij meneer Post, dat is nog even wennen. Ik vind het grappig, maar het moraal; Charles is mijn persoonlijke assistent en hij is in vele gevallen sneller dan Google, helpt mij met marktonderzoek, vertalingen, CCS wijzigingen en zelfs met bugfixing voor WordPress plugins.
Opgeruimd hoofd & 2e Brein
Ooit las ik een boek “Effectiviteits Ninja”, fascinerend! Wat ik uit dat boek heb meegenomen is het tweede brein. Een systeem waarbij je alles wat je niet mag vergeten weer terug kunt vinden in de vorm van lijstjes. Hierdoor hoef je het niet meer te onthouden en dat scheelt ruimte in mijn hoofd en voorkomt stressvorming. Het is allemaal online dus ik kan in principe al mijn werk doen met een laptop en telefoon. Aldan er toch altijd nog stiekem wel een bloknootje meegaat voor een kleine schets of berekening.
Mail flow up next
Laatste letters op je scherm! Waar ik op dit moment mee bezig ben? Ik heb Mailchimp gekoppeld aan mijn webshops. En wil het zo bouwen dat klanten automatisch de dag voor levering een mail krijgen met uitleg instructies, video’s en onderhoud tips. Op deze manier krijgen mijn klanten een hoger serviceniveau en ik minder vragen. Zo blijven we lekker bezig en leer ik ook nog eens wat bij.
Wil je meer tips? Plof dan hier op de bank
Ik schrijf dit artikel in de basis voor onze klanten. Wij vinden het belangrijk om de veranderingen in de markt te delen en vinden het niet vervelend dit ook te doen met de rest van de wereld, mits ze Nederlands kunnen lezen 🙂 Wil jij ook bij onze klanten horen? De limonade staat koud.
Vrijblijvend advies
Weten hoe jij online kan scoren?
Kom in contact met onze altijd vrolijke Wouter. Hij neemt je maar wat graag mee langs de mogelijkheden omtrent online marketing, conversie optimalisatie en meer...