Het strategisch inzetten van content in jouw marketing
Content Marketing
Potentiële klanten bereiken, aan je binden, laten converteren en behouden en dat zonder direct jouw product of dienst aan te bieden; dat doe je met content marketing.
Door waardevolle informatie te bieden, wek je niet alleen vertrouwen en sympathie, maar – en dat is misschien nog wel het belangrijkste – straal je ook autoriteit uit. Dat is nu precies wat je nodig hebt om jouw onderneming tot een succes te maken. Benieuwd hoe? Het team van 2BeFresh staat voor je klaar.
Content marketing: wat is het?
In tegenstelling tot andere disciplines, ligt kracht van content marketing niet direct op het realiseren van extra verkopen. In plaats daarvan gaat het veel meer om het opbouwen én behouden van een band met potentiële en bestaande klanten. Dit doe je door waardevolle, bruikbare en consistente informatie te creëren en verspreiden.
Vooral in de termen ‘waardevol’ en ‘bruikbaar’ zit het verschil tussen content marketing en traditionele marketing. Informatie vanuit organisaties is er immers genoeg, waaronder advertenties, tv-reclames en social media. Maar zeg nou zelf, hoe vaak is deze informatie ook daadwerkelijk waardevol en bruikbaar voor de ontvanger?
Verschillende content-soorten
Goed, het begrip ‘content’ is nu al een aantal keer voorbij gekomen, maar wat valt er dan allemaal onder deze vorm van marketing? Het is namelijk ontzettend breed. Kort gezegd is het informatie die een doel dient. Je kunt hierbij denken aan online uitingen, zoals een tekst, afbeeldingen of een video, maar technisch gezien kan een evenement ook een vorm van content zijn. Andere veelvoorkomende soorten van content zijn o.a.:
- blogs;
- infographics;
- animaties;
- e-books;
- cheatsheets;
- podcasts;
- templates.
En zo zijn er nog vele andere mogelijkheden om informatie te verspreiden. Maar let op: het is niet zo dat wanneer je van alles een beetje doet, je meer mensen bereikt. Ga dus niet als een razende het lijstje af. Je maakt veel meer impact door al je focus op een of twee formats te richten. Heb je al diverse content-soorten geprobeerd, maar nog geen gewenst resultaat? Dan loont het zeker om er nog eens een blik op te werpen. ‘Mislukte’ content kun je namelijk vaak hergebruiken!
Waarom content marketing inzetten
Geloof het of niet: een Europeaan wordt gemiddeld aan zo’n vijfduizend merkboodschappen per dag blootgesteld. Hierdoor is het in onze huidige digitale wereld steeds moeilijker om de aandacht van jouw doelgroep te trekken. Een groot deel van alle reclames, advertenties en andere irrelevante inhoud wordt simpelweg genegeerd, tenzij het iets is waar is waar men een persoonlijk belang bij heeft.
Met andere woorden: wil je je marketing zo optimaal mogelijk inzetten, dan is het belangrijk dat je denkt vanuit wat je doelgroep wilt horen en niet vanuit wat je zelf graag wilt vertellen, oftewel zorg voor waardevolle content.
Twee belangrijke content marketing kanalen
Weten wat content marketing precies inhoudt is een ding, het juist toepassen is een ander verhaal. Daarom helpen we je graag op weg met twee praktische voorbeelden van belangrijke content marketing kanalen. De belangrijkste waarop je via content marketing je doelgroep kunt bereiken, zijn zoekmachine optimalisatie en social media.
1. Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Content marketing en zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met de juiste content heb je de mogelijkheid om mensen te bereiken via Google en andere zoekmachines die actief op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.
Zoekmachines maken content toegankelijk voor ieder die gebruikmaakt van het wereldwijde web. Ze zijn dus onmisbaar wanneer je jouw content ook daadwerkelijk bij je doelgroep wilt krijgen. Helaas gaat dit niet allemaal vanzelf. Het gaat allemaal om een goede balans tussen mooie, relevante content voor je doelgroep en leesbaarheid voor de zoekmachine. Een aantal factoren die je hierbij in overweging kunt nemen zijn:
- het juiste gebruik van zoekwoorden waar je wilt dat jouw content op gevonden gaat worden;
- de content goed laten aansluiten bij jouw onderwerp;
- ervoor zorgen dat de content zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, zodat je doelgroep snel kan beoordelen of de content daadwerkelijk voor hen bedoelt is.
2. Social media
Ook het gebruik van social media is een effectieve manier om je content bij jouw doelgroep te krijgen. Content marketing bestaat immers niet alleen uit content maken, maar ook het verspreiden ervan. Door eerst uit te zoeken op welke kanalen je doelgroep actief is en vervolgens je content hier te delen, kun je op een duurzame wijze fans en volgers verzamelen.
Waar SEO dus ideaal is om je content te publiceren en de bezoekers naar jou te laten komen, draait social media juist om het actief marketen van die content. Maar hoe begin je hiermee?
- In plaats van alle social media kanalen ‘een beetje’ te doen, kun je beter eerst onderzoeken op welke kanalen jouw doelgroep actief is en je daar op focussen.
- Het is belangrijk dat je content passend is voor het kanaal dat je gebruikt. Elk social media platform heeft namelijk een eigen focus, doelgroep en evenwicht tussen professionaliteit en plezier.
- Test en optimaliseer je aanpak. Hoe meer content je publiceert, hoe meer feeling je krijgt van wat wel en niet werkt. Zo kun je jouw content marketing naar een hoger niveau tillen.
Leuk om kennis te maken!
Kennismaken op ons hoofdkwartier
Het is duidelijk: content marketing is onmisbaar in een succesvolle marketing strategie.
Samen sparren over hoe jij content kunt inzetten voor jouw bedrijf? Je bent van harte welkom op ons kantoor in IJsselstein.
Reviews
Dit zeggen onze klanten
Ervaringen zijn tegenwoordig zo enorm belangrijk! Daarom raden wij al onze klanten aan om deze te verzamelen en te delen. Wij doen dat ook!
Je wilt toch graag weten wat jouw voorgangers vonden van een product of dienstverlening? Hier zie je enkele van deze reacties.
Vrijblijvend advies
Weten hoe jij online kan scoren?
Maak een afspraak via onze contactpagina of laat je gegevens achter.